Boost van gesteldheid en energie

recensie: yourcodenameis:milo – They Came From the Sun

In november 2006 bracht yourcodenameis:milo hun derde cd Print Is Dead Vol. 1 uit, het eerste album op het V2-label. Hierop werkte de band onder andere samen met Bloc Party en Maxïmo Park, die de opdracht kregen binnen één dag een nummer te schrijven en op te nemen. Slechts drie maanden na dit muzikale project komt nu al het vierde album van de Britten uit onder de titel They Came From the Sun. Haastige spoed is soms goed en het resultaat mag er in dit geval zijn.

De vijf heren uit Newcastle hebben dan wel een onmogelijk bandnaam maar leveren een plaat af waarop ze laten horen dat ze zonder hulp ook een interessant en goed album kunnen maken. Het eindproduct, dat wat doet denken aan een combinatie van het werk van Soulwax, dEUS en hier en daar Weezer, is een verzameling sterke moderne rock ‘n’ roll-liedjes met vleugen electro, epische gitaarpartijen en simpele maar nooit saaie teksten.

Less is just enough

~

yourcodenameis:milo neemt je op They Came From the Sun mee op een plezierig muzikaal reisje van twaalf nummers die meteen blijven hangen zonder dat het album ergens te soepel of te gelikt wordt. Let wel, er is hier geen sprake van heftige muzikale experimenten en in dit geval geldt dat: less is just enough. Het album opent met Pacific Theatre, een stevig nummer waarop meteen de energie van de band te horen is en we direct kennismaken met het snel afwisselende tempo’s en de frisse uithalen van zanger Paul Mullen die zijn karakteristieke fragiele stemgeluid ten volste uitbuit.

Geluidsspelletjes

De gitaren van het openingsnummer zijn echter niet representatief voor het hele album. Waar Pacific Theatre en bijvoorbeeld ook Take to the Floor als alternatieve gitaarrock bestempeld kunnen worden, is de band niet te beroerd om een uitstapje te maken naar het langzame en gevoelige Sixfive. Toch is de band hier niet op zijn best. Dit is wel het geval op I’m Impressed, waar yourcodenameis:milo bekend gitaar- en drumgeluid combineert met een indringend en bijna dwangmatig klavecimbel-geluidsspelletje en zo het beste nummer van het album vormgeeft.

Door deze kleine details is de plaat geen standaard product geworden maar is er juist een extra dimensie bijgekomen. Dit zorgt ervoor dat They Came From the Sun een relaxte en interessante plaat is die met name met mooi weer zorgt voor een flinke boost van gesteldheid en energie. Overigens, mogen we ook YCNI:M zeggen, net zo makkelijk.