Geen verrassingen, maar schudden van de lach

recensie: Youp van ’t Hek - Prachtige paprika's

Youp van ’t Hek stond op 10, 11 en 12 februari met zijn laatste programma Prachtige paprika’s in een uitverkocht Carré in Amsterdam. De registratie van deze shows is uitgegeven op een mooie dubbel-cd. De bekende cabaretier realiseert zich duidelijk dat hij niet meer de rebelse Youp is die tegen de gevestigde orde aan kan schoppen. “Optreden is voor mij eigenlijk alleen nog maar een hobby, voor het geld hoef ik het niet te doen,” merkt hij bescheiden op. “Zeg het maar,” daagt hij zijn publiek uit: “Noem iets en ik heb het. Ik heb echt alles. Wie noemt er iets?” Een man in het publiek schraapt zijn keel en roept dan hard: “Een rijbewijs?” De hele zaal ligt direct in een deuk om de cabaretier die enkele dagen daarvoor zijn rijbewijs kwijtraakte, omdat hij met 128 kilometer per uur over een weg van 70 reed. “Jij gaat een hele moeilijke avond krijgen,” weet Van ’t Hek nog net uit te brengen.

~

De inmiddels 50-jarige Youp van ’t Hek staat al jaren voor uitverkochte zalen. Naast dat al zijn shows afgelopen jaar op dvd verschenen, heeft hij pas een groot aantal gouden platen mogen ontvangen voor de cd’s die van shows uit zijn oeuvre zijn uitgebracht. Daarnaast publiceerde hij kort geleden ook nog een kinderboek met de titel De wonderlijke broertjes Pim en Pietje, dat verhalen bevat die hij zelf voor het slapen aan zijn kinderen heeft verteld. Dit alles maakt van Van ’t Hek een icoon voor de cabaretwereld en een creatief man. Maar is zijn drieëntwintigste programma nog even spetterend als het eerste?

Schudden op je stoel

Het concept van Youp van ’t Hek is bekend. De net iets te dikke man met ronde bril en felle bretels staat het hele programma in zijn eentje een verhaal af te draaien. In dit geval draait dit verhaal om een conservatieve familie in het Westland die paprika’s kweekt. Geen overdreven typetjes of spectaculaire lichteffecten, maar gewoon een man en zijn grote mond. Daarmee heeft hij het publiek direct in zijn macht en laat het gedurende twee uur niet meer los. Af en toe gunt hij de zaal een lachpauze met een mooi door Ton Scherpenzeel op muziek gezet liedje, maar de rest van de tijd zit de zaal te schudden op zijn stoel. Wat dat betreft is dit programma ook prima op cd te beluisteren. Ik heb het beeld van een overdadig zwetende Van ’t Hek geen moment gemist.

Stilstand

Al luisterend naar Prachtige paprika’s waan ik mij terug in de tijd. Dit programma had net zo goed de oudejaarsconference uit 1999 of ’95 kunnen zijn. Van ’t Hek is tijdens zijn carrière in de marges beter geworden; zo zet hij mensen op dit moment meer aan het denken dan vroeger, maar die ontwikkeling is eens tot stilstand gekomen. Echt verrassend anders dan de voorgangers is zijn programma dan ook niet. Of hij nu als dertiger tegen de consumptiemaatschappij aantrapt of als tevreden vijftiger, het principe blijft hetzelfde. Voor Van ’t Hek zal dit echter totaal geen probleem zijn: hij blijft een klasse apart die op grote afstand van de meeste cabaretiers staat.

Geen verrassingen

Youp van ’t Hek is een cabaretier met wie je als theaterbezoeker weet waar je aan toe bent. Geen verrassingen, maar scherpe commentaren op de actualiteit die je hier en daar aan het denken zetten. Bovendien weet je zeker dat hij het publiek van begin tot het einde volledig in de hand heeft en kan laten schudden van de lach. Je weet dus wat je kunt verwachten en Prachtige paprika’s voldoet hier volledig aan.