Zwitserse doe-het-zelver

recensie: William White - Evolution

.

Het album Evolution kwam al in 2007 uit in Zwitserland. De huidige internationale release is het gevolg van een remix uit 2009, gemaakt door Walti Schmid in de Oakland Recordings studio te Winterthur. De kopers van deze internationale release krijgen als bonus een download code om ook kennis te maken met het eerste album Undone, dat het levenslicht zag in 2005 en in Zwitserland de status van William White vestigde. Op tournee draagt zijn band de naam William White & The Emergency. In de studio doet William White bijna alles zelf, samen met zijn vrouw Galia.

Goede songsmid

~

William White werd in 1972 geboren op Barbados in een gezin waar de moeder van Beethoven hield en de vader vooral van de stilte. Barbados leverde White de muziek op van Bob Marley, Marvin Gay, Sam Cooke en Curtis Mayfield maar ook van Nat King Cole, Harry Belafonte, Dolly Parton en Kenny Rogers. In de jaren die volgden ontwikkelde William White zijn eigen stijl, die een mengeling is van reggae, funk, soul en folk. White bewees goede songs te kunnen schrijven: in 2004 was hij finalist in de John Lennon Songwriter Contest met het nummer ‘The Rock’ van zijn eerste album. Ook had hij succes met de song ‘Peace’: hij bereikte de finale van de USA Song of the year/VH1 Contest. Binnenkort gaat hij in Duitsland op tournee in het voorprogramma van onze eigen Laura Jansen.

Deze lekkere en goedgesmede liedjes zijn nu ook buiten Zwitserland bereikbaar geworden. Dat wordt genieten voor iedere liefhebber van goedgeschreven songs in een uitstekende uitvoering. Van goedkope huisvlijt is overigens geen enkel spoor te vinden. Met de huidige technieken is het eenvoudig geworden om met betaalbare middelen een mooie thuisstudio in te richten.

Breed spectrum

De liedjes van William White roepen een breed spectrum aan vergelijkingen op. Toch is hij nimmer een imitator: terwijl de smaakmakers uit de rijke muziekhistorie doorklinken, wordt alles overgoten met voldoende eigen inbreng. Het album opent met ‘Take It or Leave It’, lichte funk die doet denken aan Keziah Jones ten tijde van zijn album Blue Funk. Met ‘Sweet Love’ krijgen we een onvervalste reggaesong voorgeschoteld, waar Bob Marley’s geest zonder meer in ronddwaalt. ‘Mellowson’ draagt de invloeden van Marvin Gaye in zich en had zo door hem gezongen kunnen worden. ‘Someone to Hold You’ is een heerlijk rock/soulnummer dat past in de hedendaagse soulrevival.

William White in een hokje plaatsen is welhaast onmogelijk, maar dat is ook niet nodig. White is lang genoeg een Zwitsers geheim gebleven, laat hem nu maar lekker uitvliegen! De opgewektheid van zijn muziek zal ons deze zomer overspoelen en vergezellen op vele bij voorbaat memorabele momenten. William White’s Evolution nodigt uit om heel vaak gedraaid te worden. Tip: neem die uitnodiging aan!