In de viskom

recensie: Willard Grant Conspiracy + Telefunk - In The Fishtank 8

Een aantal jaren geleden begon het onafhankelijk muziekbedrijf Konkurrent met het fenomeen In The Fishtank: bands die op een of andere manier in de gratie van het label zijn geraakt mogen op experimentele basis ongeveer een half uur muziek opnemen. Dat heeft gezorgd voor een aantal interessante samenwerkingsverbanden. Tortoise deed het bijvoorbeeld met The Ex en Low met Dirty Three. Op dit achtste album werd de fishtank bevolkt door het Nederlandse Telefunk en het Amerikaanse Willard Grant Conspiracy.

~

Willard Grant Conspiracy en Telefunk besloten traditionele liederen te gaan vertolken. Een opvallende keuze, gezien de iets meer elektronische achtergrond van Telefunk. Konkurrent verwachtte dan ook een botsing tussen elektronica en akoestische gitaren. In The Fishtank 8 geeft echter een compleet ander beeld. Er is geenszins sprake van zware elektronica. Je moet soms goed luisteren om nog iets terug te horen van de verwachte botsing. Alleen de Duitse klassieker Grün Grün, gelijk ook het topstuk, bevat echt prominent aanwezige beats.

~

Het feit dat de botsing is uitgebleven zegt niets over de kwaliteit van het album. De twee bands hebben een puike plaat afgeleverd. Er is duidelijk een zeer grote eigen inbreng in de arrangementen geweest, want op Near the Cross (een traditionele hymne uit 1869) na klinkt geen enkele track als een oude klassieker. De lome countrysfeer van omstreeks 1900 is wel duidelijk aanwezig in het prachtig vertolkte Dig a Hole in the Meadow. Natuurlijk zijn de teksten wat ouderwets, maar dat geeft niet, want deze nummers zijn tijdloos. Dat hebben Willard Grant Conspiracy en Telefunk wel bewezen.

Twee verschillende bands twee dagen in de studio, met als resultaat zes fantastisch uitgevoerde nummers met een totale lengte van ongeveer een half uur. Ik vind dit echt een heel leuk initiatief. Muzikanten kunnen hun inspiratie kwijt en krijgen de ruimte om te experimenteren, iets dat vooral leuk is in een samenwerkingsverband. Ik kijk nu al uit naar de volgende Fishtank.