Wilco in hoogste regionen klassebands

recensie: Wilco - Sky Blue Sky

Wie de bevlogen Wilco-voorman Jeff Tweedy de nieuwe song You Are My Face zag voordragen tijdens het beroemde BBC-muziekprogramma ‘Later’ van Jools Holland, wist dat het weer goed zat met het aanstaande studioalbum Sky Blue Sky. Zo’n fraai opgebouwd nummer, met een subtiel begin en een stevig middenstuk met pakkende riffs en pianoakkoorden, deed de rest van de artiesten diezelfde avond (onder andere Bloc Party
en LCD Soundsystem) verbleken.

~

Nu komt de Amerikaanse band Wilco
ook niet uit de lucht vallen. Sky Blue Sky is alweer het zesde studioalbum van Jeff Tweedy en consorten. De band, die in 1994 voortsproot uit de alt.country groep Uncle Tupelo, heeft in het rockcircuit al een enorme reputatie opgebouwd met het afleveren van kwaliteitsplaten. Zo won de band met hun laatste plaat A Ghost Is Born (2004) twee Grammy Awards voor ‘Best Alternative Album’ en ‘Best Recording Package’. En ook de live-reputatie van Wilco is onomstreden. Het dubbel live-album Kicking Television: Live In Chicago (2005) wordt door critici gezien als één van de beste live-albums uit de recente rockgeschiedenis.

Soepel

Sky Blue Sky is een meesterwerk. Alles klopt aan deze plaat. De liedjes zijn stuk voor stuk een toonbeeld van ingetogen, broeierig spel, in één take opgenomen in de thuisstudio van de band. De muzikanten zijn perfect op elkaar ingespeeld (ze spelen ook al drie jaar samen in dezelfde line-up), met een hoofdrol voor de klasse gitarist Nels Cline die aan elke song zijn zinderende noten en riffs toevoegt. De voordracht van Jeff Tweedy is oprecht en met zijn hese stem brengt hij precies de juiste sfeer over. Tweedy heeft als voorman en belangrijkste schrijver van alle Wilco-nummers, altijd voor wisselende line-ups gekozen voor zijn platen. Met dit album lijken alle puzzelstukjes precies op hun plaats te vallen. Op de bijgevoegde bonusdvd, met prachtige live optredens van de band in de eigen The Loft studio, verklaart Tweedy dat het maken van Sky Blue Sky nog nooit zo soepel verliep:“From the very first session when we sat down to work on material, everybody has been pointed in de same direction”.

Scherp zonder drugs

Nu Tweedy is afgekickt van zijn medicijnverslaving, verbaast hij zich er zelf over dat hij tóch geïnspireerd kan schrijven. In de teksten op de plaat sijpelen nog wel gepijnigde zieleroerselen door, maar het optimisme overheerst. Vooral zijn vrouw, die hem door dik en dun steunt, krijgt een eerbetoon in nummers als Please Be Patient With Me en Hate It Here. Wilco heeft met Sky Blue Sky het zoveelste staaltje topwerk afgeleverd en positioneert zich met deze plaat stevig in de hoogste regionen van bands met de meest constante kwaliteitsplaten.