Getemporiseerde melodica

recensie: Voicst - 11 11

.

~

De jongens wisten al te verrassen met een nummer op de unsigned-bands-sampler College Radio van het Nederlands Popinstituut en natuurlijk met hun EP Eat the Evidence, maar nu, met het grote werk, houden ze dat verrassingseffect stevig vast. Vanaf het eerste nummer Whatever You Want From Life stap je in de stoomtrein van Voicst en in ben je in no time bij het laatste, dertiende nummer. Gelukkig is er in een ver verleden de repeat-knop uitgevonden zodat het hele energieke proces van voren af aan kan beginnen. Opnieuw een kleine veertig minuten aan onversneden rock, geschoeid op de leest van Foo Fighters, Nada Surf en Weezer.

Concurrentie tussen de songs

De drie Amsterdammers weten op een boeiende manier dertien nummers te brengen, die niet vernieuwend zijn, maar nagenoeg allemaal aan een kritische keuringsdienst getoond kunnen worden. Het drietal vult elkaar perfect aan en houden keer op keer oog voor een pakkende melodie. Je kunt zo ver gaan dat de songs elkaar zelfs beconcurreren. Hoewel Upside en Porn beide niet echt weten te boeien en nergens echt op gang weten te komen, haalt een nummer als Dazzled Kids zonder moeite het fascinerende niveau van de opener. Ook Shut Up and Dance, You Look Like Coffee en Retail 2003 blijven na vijftien luisterbeurten nog steeds overeind, terwijl het laatste nummer, Enjoy the Kickback, na een aantal keer horen aan de klasse van de rest van de plaat ten onder gaat.

Tempo

Het tempo van de liedjes van Voicst ligt steevast op een hoog niveau. Bij het rustige nummer Someone Wake Me, dat erg veel op Road Trippin’ van the Red Hot Chili Peppers lijkt, is er bijvoorbeeld een up tempo baslijntje. And You Taste Like Something’s Wrong doet denken aan een snelle variant van de band Pinback. Ook het meest rustige nummer, de pianosolo How To Put It, kan het gevoel voor tempo niet onderdrukken. Maar nergens wordt het onrustige tempo storend en nergens verveelt de plaat. 11-11 heeft zelfs zo’n houdbaarheidsfactor, dat de band alleen moet afwachten hoe snel het buitenland reageert. Maar dat kan niet lang meer duren.