Vlammende Vinnie Paz ouwehoert te veel

recensie: Jedi Mind Tricks@De Melkweg

Wanneer Vinnie Paz rapt, speelt hij de zaal aardig plat. Toch had dat dit een veel beter concert kunnen zijn.

Drie jaar geleden nog stond rapper Vinnie Paz in belabberde conditie en knetterstoned zijn raps op te lepelen in de Melkweg. Dat is vanavond wel anders. De veertigjarige rapper, die overigens lijkt te zijn afgevallen, heeft er duidelijk zin in. Bovendien stapt hij slechts drie kwartier later dan gepland het podium op. Dat is vergeleken met Drake zeer netjes, schijnt.

Soloconcert

Een ander verschil met drie jaar geleden is de naam waaronder Vinnie Paz optreedt: Jedi Mind Tricks. Dat is een populaire hiphopgroep die nu – het wisselt nogal eens – naast Vinnie Paz uit producer Stoupe bestaat. Maar in plaats van Stoupe verzorgt dj 7L de muziek. Daarnaast is rapper Esoteric aanwezig als ondersteuning.  Je vraagt je bijna af of dit niet gewoon een soloconcert is van Vinnie Paz.

Het draait echter om het optreden en Vinnie is in vorm vanavond. Met zijn kenmerkend rauwe stem spuwt hij zijn gewelddadige teksten overtuigend de zaal in. Een enkele keer redt hij het zelfs zonder de back-up van Esoteric. Een groot verschil met eerdere optredens. Niet voor niets gaat de zaal los, zowel bij recente nummers als ‘Deathless Light’, als bij ‘Heavenly Divine’ en andere klassiekers.

Praatpauzes

Vinnie en Esoteric zijn ontspannen en grappen over Nederlandse voetbalclubs en dat er te weinig dames naar optredens van Jedi Mind Tricks komen (“They hate me historically”). Op enig moment zingt Esoteric zelfs op melige wijze een stukje ‘I Will Always Love You’ van Dolly Parton. Een bijzonder contrast met teksten als “I’ll open up your stomach like the case of a slug”.

Het probleem is dat na elk nummer zo’n praatpauze volgt. Dat stoort vooral doordat de ‘nummers’ zelden helemaal worden gespeeld. Wanneer de originele track gastartiesten of ex-groepslid Jus Allah bevat, is dat logisch. Maar nummers waar Vinnie Paz alleen op rapt kapt hij ook af. Hierdoor krijgt de show iets rommeligs: Vinnie en Esoteric lullen een eind weg of doen wat ‘crowd participation’, waarna vaak één verse en misschien een refrein volgt. Vervolgens begint het duo weer uitgebreid te ouwehoeren.

Indrukwekkende a capella’s

Uiteindelijk duurt de show zo langer dan een uur, waarvan een groot deel opgaat aan praten en grappen. De muziek die voorbij komt, is echter van hoog niveau. Ook de a capella’s, zowel van de vaardige battlerapper Esoteric als van Vinnie Paz zelf, zijn indrukwekkend. Het publiek is dan ook als was in de handen van de twee rappers, die niet voor niets hun waardering voor de energie in de zaal meermaals uitspreken. En dat voor een maandagavond.

Des te meer voelt het als een gemiste kans dat Vinnie Paz zo weinig moeite steekt in een setlist met meer complete nummers. Dat is heus niet zo moeilijk. Minder geouwehoer had het tempo bovendien goed gedaan. Ook de toegift, een aantal freestyles, is heus aardig, maar liever hadden we bijvoorbeeld ‘Suicide’ gehoord. In zijn geheel.

Photo Credit: phluids