Coolste electropopduo van België

recensie: Vive La Fête - 10 Ans de Fête

.

Na bijna tien jaar is het tijd geworden voor een verzamelalbum, moet de platenmaatschappij gedacht hebben. Zeker als het wachten op de nieuwe plaat van komend voorjaar wel wat lang blijkt. Daarnaast verdient dit coolste electropopduo van België wel een mooi overzicht van hun wapenfeiten. Om de fans toch wat extra’s te bieden telt dit 10 Ans de Fête één nieuwe song.

Natuurlijk staan op deze verzamelaar de hits ‘Nuit Blanche’, ‘Schwarzkopf’, ‘Hot Shot’ en ‘La Vérité’. Niet alleen de hits maar ook onbekendere publieksfavorieten als ‘Je ne veux pas’, ‘Elle est là’ en ‘Merde à l’amour’ zijn te vinden op dit album. Het is een dwarsdoorsnede van het repertoire van Vive La Fête, waardoor dit album een uitstekend startpunt is voor iedereen die deze band de afgelopen tien jaar links heeft laten liggen. Als fan heb je natuurlijk alles al, behalve het laatste liedje op deze cd, het nieuwe ‘Les Artistes’. Met deze cd kun je in ieder geval alle hoogtepunten nog eens in een andere volgorde beluisteren.

Vive La Fête bestaat uit Danny Mommens en zijn vrouw Els Pynoo. Ze maken al zo’n tien jaar – en acht albums – lang coole electropop. Ze verwennen het concertpubliek met hun inspirerende en sexy optredens. Voor iedereen die het duo nog niet kent, in hun muziek kun je invloeden ontdekken van Soft Cell terwijl je Visage er soms ook in kunt horen. Een nummer als ‘Noir Desir’ ligt dicht tegen ‘Fade to Grey’ van de laatstgenoemde band aan. Er is geen sprake van plagiaat, want daar is dit duo veel te creatief voor.

Niet alles op deze verzamelaar is even goed; het album gaat van start met het Duitstalige ‘Quatsch’, iets wat we maar even letterlijk zullen nemen. Een uitschuivertje, zullen we maar zeggen. De stijl en de taal zorgen ervoor dat het nummer niet past bij de rest. ‘Quatsch’ laat zich het best omschrijven als een mix van Duitse hardrock en electro pop/disco. Het is ook het enige nummer dat niet in het Frans wordt gezongen. Hopelijk zal het de nieuwkomers niet afschrikken.

Extrovert
Vive La Fête bedient zich van een muziekstijl die door velen extrovert genoemd zal worden. Uitbundig zijn ze ook in de begeleidende videoclips. Voorbeeld is de clip bij ‘La Route’ waarbij een verse bruid als liftster wordt opgepikt. Het is een vreemd stel; zo draagt Danny Mommens altijd een zonnebril en hangt Els steevast de (te) sexy dame uit. Op de hoes van deze verzamelaar is Mommens overigens voor het eerst zonder donkere glazen te zien. Donker is de muziek evenwel niet. Wel gladjes, en echt leuk voor in de disco. Maar ook buiten de dansvloer is deze electropop, als je er voor in de stemming bent, best te pruimen. Maar zoals zo vaak: overdaad schaadt. Dus met tussenpozen tot je nemen.

Vive La Fête speelt op 14 maart in het Patronaat, in Haarlem.