Oost-Europese verrassing

recensie: Vinsky - And The Moon Shines On

Vinsky opereert vanuit Amsterdam, maar heeft zijn wortels in Oost-Europa. Met invloeden van ver weg en ritmes die voor westerse begrippen duidelijk anders zijn heeft Vinsky een bijzondere uitstraling.

In januari was Vinsky een van de acts op EuroSonic. Ook speelden ze een korte set in The Coffee Company als opwarmertje voor de show. Het publiek kan haast niet dichterbij artiesten komen. Even voor de show was het mogelijk om kort te spreken met twee leden van de band: de trompettist Thomas Geerts en de leider van de band Zoli Soos. Zelf typeert Soos zijn band als een Europese folkband.

Smeltkroes aan de kook
Opvallend aan de muziek van Vinsky zijn volgens Geerts vooral de niet alledaagse ritmes. Als muzikant is het bijzonder wennen om deze te spelen en als luisteraar word je verwend met invloeden die niet elke dag te horen zijn in de popmuziek. Naast de ritmes zijn ook de instrumenten in dit nieuwe project bijzonder. Zo speelt de band vibrafoon, marimba, cello, contrabas, tambura, bas, trompet en elektronische beats. Invloeden uit Afrika, Brazilië en Bulgarije versmelten hier in een kroes van muziek die af en toe het kookpunt bereikt. Er is zang in het Hongaars als Soos zelf zingt en Engels als Aleksandra Popovska van zich laat horen.

Soos liet niet veel aan het toeval over. Het album werd opgenomen in Eindhoven, gemixt in  Boedapest in de Tom Tom Studio van Attila Kölcsènyi en gemasterd door Alex Geurink, een vertrouwde partner bij eerdere albums van The Vinsky Project.

Ontdekkingsreis
‘Holdutazàs’ opent het album en zet de toon met een duidelijke folk-stijl. Het is een liedje met ontspannen ritmes en fijne trompetklanten om zo de weidsheid te ademen van een mooie lentedag. ‘Spring in My Life’ start met cello en laat ruimte aan de stem van Aleskandra Popovska met een voortzetting van de luchtigheid van de opener van het album. Met ‘Modern üveg’ neem Vinsky ons mee in de wereld van fijne melodieën en gave ritmes.

Het titelnummer van het album And the Moon Shines On wordt opnieuw gezongen door Popovska, die gaande het album steeds meer Ierse invloeden naar boven laat borrelen en af en toe doet denken aan Maggie Reilly. Het album heeft twee gezichten: de Hongaarse stijlen als Soos zelf zingt en de Engelse liedjes die toegankelijker lijken met Popovska. De sfeer is vooral laidback en verenigt folk, jazz, wereldmuziek met soms zelfs kamermuziek, zoals in ‘Màs Volt’. Om nog maar te zwijgen over de funky klanken in ‘Tuvalu’ met een draai naar de zigeunermuziek in een instrumentale rondreis. Bent u er nog bij als luisteraar? Vinsky is een zeer aangename ontdekkingsreis door vele muziekstijlen.

Live in Nederland:
15 maart 2014, 20:00 Puddingfabriek (CE Release Show), Groningen