Zo tijdloos als de natuur

recensie: Tunng - Mother’s Daughter And Other Songs

.

Het Bos en de Dieren

~

Het is alsof Mother’s Daughter And Other Songs tot stand is gekomen in het diepste van de Engelse wouden (hoewel in het echt nota bene onder een lingeriezaak!?). Het album ademt de sereniteit van het leven in de natuur. Men zingt veelal tweestemmig over de zon, de sterren, de dieren en de zee. De inspiratie lijkt geworteld in de folk, gezien de belangrijke rol van de akoestische gitaren, de hoeveelheid samenzang en wederom dat serene dat in een nummer als Fair Doreen zelfs neigt naar de ouderwetse ballade waarmee de minstreel eeuwen geleden langs de kastelen trok. In die tijd en in de hoogtijdagen van de folk had men echter nog geen laptops en wist men niet wat een sample was.

De Hand van God

De enorme kracht van het debuut van Tunng ligt in het schijnbare gemak waarmee dit tweetal de luisteraar doet vergeten dat er mensenhanden, computers of instrumenten in het algemeen aan zo’n plaat te pas komen. Het geheel is organisch al was het de hand van God of welke hogere macht dan ook die zich hiermee gemoeid heeft. Een goddelijke dosering van verschillende ingrediënten: uitstekend getimede samples, vervreemdende beats en natuurlijk het getokkel van dat ouderwetse snaarinstrument. En bovendien prachtige liedjes. Het is ultieme schoonheid wat Tunng hier laat horen. Voor liefhebbers van oud, modern en tijdloos. Mocht je komende tijd nog de drang hebben om blind een plaat te kopen dan moet het echt Mother’s Daughter And Other Songs zijn. Echt heel bijzonder!

Tunng staat overigens op 30 april (koninginnedag!!!) aanstaande op London Calling op een buitenpodium bij Paradiso Amsterdam naast Kaiser Chiefs, I Am X, New Rhodes, Help She Can’t Swim, The Others, Black Bud, Engineers en Nine Black Alps.