Die dames kunnen meer dan alleen trommelen

recensie: Treble - No Trouble

“Tja, wat moeten we hier nu weer mee?” zullen veel mensen gedacht hebben bij het horen van de single Ramaganana. Drie mooie blonde meisjes met trommels die een liedje zingen waar je geen snars van verstaat, daar zal wel een slimme platenmaatschappij achter zitten, dacht je nog. Maar wat blijkt: Djem, Nina en Caroline van Treble zijn geen beginnertjes, want ze hebben al jaren ervaring met het geven straatoptredens en bovendien schrijven ze al hun nummers zelf.

~

Na de grote hit Ramaganana doet Treble nu een gooi naar een plaatsje in de hitlijsten met Magic. Dit nummer wordt in het Engels gezongen en laat minder trommels en meer piano horen. Ramaganana en Magic zijn tekenend voor het debuutalbum No Trouble, waarop, om kort te zijn, wat trommelnummers, enkele pianoballades en zelfs een aantal swingende rocksongs staan.

Zelfverzonnen taal

Openingsnummer 10 Years Ago is zo’n rock-georiënteerd nummer, dat met de toevoeging van de driestemmige zang van de dames gelijk een heel eigen geluid laat horen. Een nummer als All Alone is voorzien van een latindeun, terwijl de drie songs in zelfverzonnen taal, waaronder Ramaganana, Afrikaanse invloeden laat horen.

Ondergesneeuwd

De drie meiden hebben bewezen het heel goed met zijn drieën af te kunnen, maar de toevoeging van de extra bandleden op de cd en nu ook bij de meeste live-optredens, geeft Treble net een wat stevigere ondergrond. Hierbij worden de bijdragen van de dames van Treble niet ondergesneeuwd door deze professionele muzikanten. Het drietal leidt ons via Afrika naar Zuid-Amerika om weer in Nederland terecht te komen.

Koude kikker

Treble staat garant voor mooie, catchy popsongs die als een klok klinken. De snelle vrolijke nummers roepen een heerlijk zomergevoel op en je moet wel een hele koude kikker zijn wil het je helemaal niets doen. Dit debuut kent eveneens een aantal prachtige langzame momenten, die soms ontroeren en altijd weer verrassen. No Trouble is een uitstekende debuutplaat van drie meisjes vanwie gedacht werd dat ze alleen een beetje konden trommelen.