The Treble Spankers – Hasheeda

recensie: Hasheeda

.

~

Tja, bij het horen van de Treble Spankers denk je wellicht eerder aan de warme stranden van een mooie Atlantische uithoek, waar de palmen staan te wuiven en stoere mannen en vrouwen zich elegant op hun board over de golven voortbewegen, dan aan de kille wind van de koude en natte Noordzee. Maar feit is dat de Treble Spankers een oerhollandse band zijn, die uitermate fijne surf klanken produceert. Hoewel surfmuziek het afgelopen decennium vooral in Groningen geproduceerd werd (de VPRO heeft nog eens een documentaire gemaakt over Groningen als surf hoofdstad), is Neerlands beste surf band afkomstig uit Amsterdam.

In 1994 brachten ze hun debuut CD (Araban) uit, welke onder Amerikaanse studenten een cultstatus verwierf. In 1995 verscheen hun tweede, en bij mijn weten laatste, album: Hasheeda. Deze deed het erg goed bij de Nederlandse rock critici. De band heeft enige tijd de “Moordlijst” mogen aanvoeren en Hasheeda heeft een langdurige notering in de album top honderd gehad.

Hasheeda is een CD die een strakke sound afwisselt met een zo hier en daar wat zweverig, Indiaans aandoend geluid. Het grootste gedeelte van de CD is instrumentaal, slechts op nummer 12, Toenggoe Mati, is een soort van gezang waar te nemen. Dit is echter niet in Nederlands, Engels of andere moderne taal, met als gevolg dat ik geen idee heb of het om een aantal losse klanken gaat, of dat er daadwerkelijk in een taal een boodschap aan de luisteraar wordt meegegeven. Feit is echter dat het lekker klinkt, ook al heb je geen idee waar het over gaat.

De band besloot er in 1998 een einde aan te maken, omdat componist/gitarist Phantom Frankie Gerritsen last had van een langdurige handblessure. Het bleek dat hij met RSI te kampen had, door het voortdurend herhalen van dezelfde beweging. Dit is vooral jammer vanwege het feit dat de Treble Spankers internationaal zeer groot hadden kunnen worden en omdat ze een band vormden die je eigenlijk live moet zien, gezien de enorme hoeveelheid energie die ze produceert. Dat doet echter niets af aan Hasheeda, deze CD staat als een huis.