Word ook verliefd op The Thermals!

recensie: The Thermals - Fuckin A

Begin vorig jaar kocht ik voor een schijntje de sampler Infecting The Galaxy One Planet At A Time van het roemruchte label SubPop. Er stonden bekende namen op – waaronder Mudhoney en Murder City Devils – maar ook minder bekende bands. Enkele van de onbekende namen kenden in 2003 hun Europese doorbraak. Zo behaalde Kinski een top-drie notering in de gezaghebbende Vera-poll en verscheen er bejubeld plaatwerk van The Rapture, Hot Hot Heat en The Shins. De band op de sampler die direct opviel bracht een aanstekelijke en grappige song genaamd No Culture Icons.

~

Dit nummer was van The Thermals uit Portland, Oregon. Twee jongens en een meisje die puntige, rammelende rocksongs spelen. Songs die overtuigen door schijnbaar eenvoudige, aanstekelijke gitaarloopjes en de intense zang van Hutch Harris. Ik had mazzel, want ik zag ze in juni op het Metropolis festival in Rotterdam, waar ze voor een select publiek één van de eerste shows in Europa gaven. Daarna is het hard gegaan met The Thermals in Nederland. Er volgde een ware zegetocht ter promotie van de debuutplaat More Parts per Million, waar ik nog steeds verliefd op ben.

Daadkracht

De nieuwe plaat Fuckin A kenmerkt zich door dezelfde daadkracht die MPPM briljant maakte. En dat terwijl de eerste voor 60 dollar werd opgenomen op de 4-track van Hutch en de nieuwe in een “echte” studio. De band is er echter zeer goed in geslaagd de sound erg Thermals te houden. Zoals een vriend van me terecht opmerkte weet je als luisteraar al genoeg als na 47 seconden iemand “Hey!” roept. Zanger Hutch zingt en schreeuwt zijn opzwepende, en soms politieke teksten (“History will show our progress is slow / It’s my flag, It’s my flag”, uit God and Country) nog steeds direct en overtuigend en de melodielijntjes zijn weer heerlijk inventief. De meesterlijke songs volgen elkaar snel op zodat je na een klein half uur met een brede smile op je bakkes loopt. Inderdaad: net als bij MPPM. Wat is dit toch een schandalig leuke band. Word ook verliefd op The Thermals. Ze komen weer naar Nederland deze zomer. Tot dan.