Een zege voor de popmuziek

recensie: The Streets - Original Pirate Material

~

Hij is nog jong en daarom misschien nog wel tot veel meer in staat. Mike Skinner, de man achter het briljante project The Streets. Met zijn prettige Britse accent geeft hij ons zijn visie op het leven in de grote stad. Zijn debuut Original Pirate Material is spannend, opwindend, ontroerend en bij vlagen ook zeer grappig. Een van de beste platen van het jaar. Een vernieuwende combinatie van hiphop, dance, drum ‘n’ bass, funk en nog veel meer. Skinner is een zege voor de hedendaagse popmuziek.

Geezers need excitement

Het is bij The Streets niet zo dat degene die het hardste schreeuwt wint. Dit is geen vocale krachttoer, geen stoer doen om niets. Skinner heeft wat te vertellen en aarzelt niet om zijn gevoelige kant te laten zien. In het prachtige, bijna wanhopige It’s Too Late geeft hij een prachtig relaas van een liefde. Voorafgegaand door Geezers Need Excitement, een opzwepend verhaal over verveling en de afleiding daarvan.

Geezers need excitement
If there lives don’t provide them
They stay inside violence
Common sense
Simple common sense

~

En alles klinkt gedreven en volkomen oprecht. Skinner geeft zich zelfs niet gewonnen in de komische nummers. Zelfs dan maakt hij de boodschap duidelijk. Vooral wanneer hij zich op een Hans Teeuwenesque manier voordoet als complete randdebiel Terry, die trots vertelt dat hij ervan houdt om in het weekend bier te drinken en daarbij iedereen die in zijn weg komt in elkaar te rossen. Hilarisch!

Toekomst

Een dichter is het. Een straatdichter van het zuiverste water. Misschien is rap het verkeerde woord, maar de vocalen op Original Pirate Material klinken als de toekomst. Eigenlijk klinkt het hele album als de toekomst. Zo veelzijdig, emotioneel en bovenal authentiek moet muziek klinken. Niet alleen in de stad maar ook in de provincie en niet alleen in Engeland maar over de hele wereld. Original Pirate Material is een ongekend universeel, doch persoonlijk portret van urban city life. The Great British Empire mag dan trots zijn op haar talent.

Als de koningin toch eens zou weten wat er echt omgaat in de Britse muziekwereld dan zou ze op haar feestje al die oudgedienden persoonlijk van haar gazon hebben verjaagd. Ze zou de Rolls naar The Streets hebben gestuurd, want dat is waar het gebeurt. “Get me Mike Skinner!” Illusies? Waarschijnlijk wel. Ik weet echter niet hoe het met Elizabeth zit maar als ik voor mijzelf spreek: this Geezer is excited.