Familieband

recensie: The Staves - Blood I Bled

Emily, Jessica and Camilla Stavely-Taylor delen niet alleen een achternaam, maar ook een muzikaal talent. Als the Staves maken deze drie zussen mooie folkliedjes die gekenmerkt worden door hun meerstemmig zang. Eerder stonden ze al in het voorprogramma van de Amerikaanse band Bon Iver, maar inmiddels verkopen ze ook zelf moeiteloos zalen uit. Volgende maand, drie jaar na het uitkomen van het debuutalbum Dead, Born & Grown, verschijnt If I Was. Ter voorbereiding op album twee werd al eerder the Blood I Bled EP uitgebracht, dat een veelbelovend voorproefje blijkt te zijn.

Oud & Nieuw

De EP telt drie nummers die samen een mooie mix van oud en nieuw vormen. Invloeden van eerdere EP’s zijn terug te horen in het eerste nummer ‘Open’. Net als veel oudere nummers, begint ‘Open’ met het zachte getokkel van een gitaar en blijft het, na de toevoeging van andere instrumenten, op instrumentaal gebied rustig. Diezelfde structuur is ook te vinden in ‘America’. Hoewel de nummers voortkabbelen, betekent dat niet dat de muziek daardoor saai wordt. De muziek is simpelweg ondergeschikt aan de samenzang die zodanig sterk is dat er niet per se behoefte is aan onnodige opsmuk.

Interessante Mix

Dat er niet per se behoefte is aan complexe instrumentals, betekent dat niet dat deze de muziek niet interessanter kunnen maken. Met het titelnummer ‘Blood I Bled’ laten de zusjes zien dat ze hun muziek ook een scherper randje durven te geven. Waar dit nummer in het begin lijkt op oudere nummers, ontvouwt het zich in tegenstelling tot ‘Open’ en ‘America’ grootser. De meerstemmige zang vormt nog steeds de leidraad, maar wordt nu aangevuld met een breder scala aan instrumenten en geluiden. De hand van producer Justin Vernon is duidelijk terug te horen; het is geen nieuws dat Vernon, frontman van onder anderen de Amerikaanse band Bon Iver, ervan houdt om met geluiden te experimenteren. Die interessante mix van geluiden maakt ‘Blood I Bled’ het absolute hoogtepunt van de EP, en mogelijk ook van het aankomende album.

Al met al lijkt de The Blood I Bled EP een goede voorbode te zijn voor de rest van If I Was. Deze verwachting is alleen nog maar bevestigd door de nummers ‘Black & White’ en ‘Steady’, die inmiddels ook zijn uitgebracht. Bovendien ziet ook de verdere toekomst er buitengewoon rooskleurig uit voor de zussen uit Watford met muzikale vrienden als Vernon, Mumford & Sons en Ben Howard, een uitverkochte tour en een groeiende fanbase. Gelukkig zit het in de familie, zullen we maar zeggen.