Voldoende is nog niet goed

recensie: The Rudolfs - Streets of Glass

.

De heren van The Rudolfs voelen zich beïnvloed door The Beatles en The Doors, die ze van huis uit meekregen, en in hoge mate door Sonic Youth en Nirvana als hun eigen favorieten. Dat laatste is direct te horen aan het openings- en titelnummer van Streets of Glass. De zang van Leo van Duyn laat een duidelijke Kurt Cobain-invloed horen. Dat houdt hij niet het hele album vast. Al bij het tweede nummer ‘Christal’, de eerste single van het album, tapt van Duyn uit een ander vocaal vaatje en klinkt het niet meer schreeuwerig.

Smeltkroes

~

The Rudolfs hebben in de afgelopen zeven jaar leren rocken op het podium. De eigen stijl van rock is ontstaan door bovengenoemde invloeden. Uiteindelijk brengt hen dit tot een mengeling van garage-, noise- en bluesrock, met wat sixtiespop voor het wegnemen van de scherpe kantjes aan sommige liedjes. Zo’n liedje met wat minder scherpe kanten is bijvoorbeeld het krachtige ‘Leaving Open Doors’, dat een gedegen sfeer uitademt. Songs met verschillende stijlen wisselen elkaar af op dit debuutalbum, dat ze eind 2009 mochten opnemen in Yland Studio onder leiding van producer Mischa van Haring. De smeltkroes aan stijlen is nu het visitekaartje van de band in de vorm van een rockend, en soms catchy, debuutalbum. ‘Computer days are over’, zingen The Rudolfs. ‘Nu is het tijd om te rocken tot we erbij neervallen’, zegt Leo van Duyn in de bio van de groep.

Niet onuitwisbaar

Media-aandacht is The Rudolfs inmiddels niet vreemd. Zowel de radio als de tv heeft de band inmiddels opgepikt. Of dat voldoende is om echt door te breken is maar zeer de vraag. Het album van deze sympathieke rockers is afwisselend en herbergt composities die kwalitatief zeker in orde zijn, zoals het eerder genoemde ‘Leaving Open Doors’. Toch laat Streets of Glass geen onuitwisbare indruk achter. De indruk die achterblijft is eerder: ‘dit gaan we nog wel een aantal keren draaien’. Maar dat is het dan wel. En dat is niet voldoende om van een heel goed album te spreken. Deze vijf mannen uit Katwijk zullen de komende tijd wel op diverse festivals te horen zijn. Wellicht dat ze daardoor in de toekomst ook op de plaat meer zullen overtuigen.

The Rudolfs live:

20 maart: OJC Knor, Meterik
20 maart: Instore Sounds, Venlo