Baby baby baby Rock-’n-Roll!

recensie: The King Khan & BBQ Show - The King Khan & BBQ Show

.

De naam van het duo The King Khan & BBQ Show klinkt misschien als een Mongools dinerfestijn, maar het zijn gelukkig de twee Canadese muzikanten Blacksnake (alweer een pseudoniem) en Mark Sultan. De twee maakten ooit deel uit van de band Spaceshits, gingen vervolgens ieder hun eigen weg en kwamen via King Khan & the Shrines in 2002 weer bijeen als nieuw duo: The King Khan & BBQ Show. Blacksnake en Sultan hebben tot nu toe samen drie albums uitgebracht, de voorlaatste, What’s For Dinner is uit 2006. Omdat het duo van platenmaatschappij veranderd is en nu onder In The Red Records gecontracteerd is, wordt het eerste album nu opnieuw uitgebracht. Een herhaling dus van het debuutalbum, aangevuld met twee nieuwe nummers. Het resultaat is een nieuwe poging om King Khan & BBQ te lanceren met een album vol catchy garage en melodieuze rock-’n-roll liedjes./>

~

De heren putten duidelijk uit de garage en rock-’n-roll van de jaren vijftig en zestig. Het rauwe geluid van de lead gitaar, in combinatie met de tweede gitaar en immer ongepolijste en krakende stem van King Khan zijn op elk nummer terug te horen. Dit geldt tevens voor de ‘baby’, ‘darling’ en ‘woohooo’ zanglijnen. De krakende stem van King Khan bereikt zijn hoogtepunt vroeg. In het openingsnummer Waddlin’ Around weet hij van around een woord van meer dan vijf lettergrepen te maken. De catchy melodie houdt de rauwe stem van Khan recht overeind: het nummer wordt net geen soppige tearjerker en de bijna eindeloze herhaling van het woordje baby wordt door het kleine snikje in de stem van Khan gemeend en oprecht. Waddlin’ Around is een kort (zoals de meeste nummers van het album) en ogenschijnlijk simpel nummer, een rock-’n-liefdesliedje. Dit geldt ook voor Got It Made, het meest aantrekkelijke en dansbare nummer van het album. Niet alleen rozengeur en maneschijn en zoete woorden: “You must know what they say isn’t true / you don’t understand what I do / I got it made without you.”

Tongue in cheek garage

~

De formule couplet-refrein-couplet-refrein-bruggetje-couplet gaat niet voor elk nummer van het album op. Hoewel de meeste nummers overduidelijk geïnspireerd zijn door de liefde, weten Khan en Sultan de roze mythe tekstueel en muzikaal te doorbreken. Zo zingt Khan op het nummer Pig Pig: “Pig pig you’re such a pig / my special pig / covered in shit “. Ook het melige dansnummer Fish Fight maakt duidelijk dat de heren zichzelf gelukkig niet altijd even serieus nemen. Overigens laten Khan en Sultan zich van hun beste garagekant horen op de wat langere nummers waar niet de zanglijnen maar de instrumentale partijen overheersen, zoals de afsluiter Mind, Body & Soul, waarbij de opzwepende, instrumentale delen van het nummer de luisteraar bijna in trance brengen.

Doo-wop!

Wat een goed idee om de fijne rock-’n-roll dansliedjes van The King Khan & BBQ Show nog een keer uit te brengen! De aansprekende melodieën en de meeslepende garagekenmerken zijn goed, grappig, prettig en gelukkig vooral niet te simpel en te voorspelbaar. Hopelijk ondervinden de heren niet teveel afleiding van al hun andere muzikale projecten want het zou erg jammer zijn als nieuw materiaal lang op zich liet wachten. Schuif de bank en alle andere meubels aan de kant en doo-wop!