Enerverende luistertrip

recensie: The American Adventure

De titel The American Adventure (vernoemd naar een Amerikaans themapark) is misschien wel een beetje misleidend. De muziek die door The Electric Soft Parade wordt voortgebracht is namelijk onmiskenbaar Brits. Deze twee jonge broers brachten enkele jaren geleden hun major debuut Holes In The Wall uit, een uitstekende eerst stap in de richting van succes, Brits succes welteverstaan. Nederland en de rest van Europa moeten nog volgen. Met The American Adventure doen zanger/gitarist Alex en drummer/jongere broer Tom White opnieuw een gooi naar een grote doorbraak. Aan de ene kant zou dit haalbaar moeten zijn, maar aan de andere kant…

~

Tja, The American Adventure is een album dat zich in de eerste instantie niet echt makkelijk laat beluisteren. Er staan een aantal echte singles op in de vorm van korte puntige beatlesachtige tracks, zoals opener Things I’ve Done Before, Lights Out en de huidige single Lose Yr Frown. Deze nummers klinken lekker en zijn over het algemeen beter dan wat we normaal gesproken voorgeschoteld krijgen van de meeste Britpopbandjes, die in de schaduw van de echte groten opereren. De andere tracks zijn echter eens stuk interessanter en lijken een extra dimensie te bezitten. Deze zijn over het algemeen wat gedurfder en staan hier en daar haaks op de singles, wat de coherentie niet ten goede lijkt te komen.

Bohemian Rhapsody

Met name het bijna zeven minuten durende titelnummer The American Adventure, dat eigenlijk uit twee totaal verschillende delen bestaat, is wat gewaagder. Het nummer vormt de spil van het album, en klinkt bij wijze van spreken als de Bohemian Rhapsody van The Electric Soft Parade, inclusief zuiver vocale momenten en plotselinge wendingen. Alles wat erna komt is sfeervoller en spannender dan hetgene dat ervoor komt. Wel moet nog even melding worden gemaakt van het prachtige Bruxellisation, deze tweede track op de plaat is een schitterend, dromerig liedje naar verluidt vernoemd naar het proces van homogenisering van de Brusselse architectuur?

Schijn bedriegt

~

Na een aantal luisterbeurten gaat het in eerste instantie erg vlakke album toch voor je leven. De nummers vallen veel beter op hun plaats. Waar eerst, zoals eerder gezegd, de coherentie zoek was is er bij mij nu begrip gekomen voor de schoonheid die The American Adventure welzeker bij zich draagt, wat dit tweede album van The Electric Soft Parade tot een enerverende luistertrip maakt. Laat je nooit door de schijn bedriegen. Wel moet gezegd worden dat hier en daar misschien wel iets teveel naar het experiment gezocht wordt. Sommige passages klinken net iets te bedacht. Dit is echter ook het enige punt van kritiek op dit over het geheel genomen uitstekende album.

Link: