Kort maar heel krachtig

recensie: The Chills

Al sinds 1982 bewegen The Chills zich binnen de alternatieve rockmuziek. Ondanks het feit dat Nieuw-Zeeland ver van ons vandaan ligt, geniet de band met hun invloedrijke muziek toch aanzien in onze regio.

Het is niet heel eenvoudig om de muziek van The Chills te kenmerken. Toch zijn composities van The Chills wel herkenbaar als muziek van de band. Liedjes zijn kort, krachtig en vol energie. De stem van voorman Martin Phillipps en zijn gitaarspel zijn natuurlijk handelsmerken. Wie goed luistert, hoort dat een band als Oasis zeker wat van hen heeft overgenomen. Naast gitaar is er plaats voor toetsen en viool, naast de ritmesectie van bas en drums.

Nieuw werk

Zonder voorprogramma spelen The Chills in vijf kwartier een bloemlezing uit hun oude werk, maar verrassend genoeg ook veel nieuw werk. Phillipps vertelt dat ze net de opnames van het nieuwe album Silver Bullets hebben afgerond in de Albany Street Studios te Dunedin. Na de tour gaat de laatste mix plaatsvinden. Naar eigen zeggen ziullen het allemaal juweeltjes zijn die niet misstaan, dan wel met kop en schouders uitsteken boven de nalatenschap van The Chills.
Als publiek bij dit concert kunnen we het daar alleen maar mee eens zijn. De nieuwe liedjes klinken immers al als klassiekers in de dop, en vallen op door de wat grotere variëteit die ze aanbrengen in de karakteristieke muziek van The Chills. Dat komt doordat er lichtjes wat ruimte ontstaat voor meer uitgesponnen passages. De liedjes worden daar onherroepelijk iets langer van, maar wel zonder dat daarbij ook maar één moment van aandachtsverslapping ontstaat. Zo ziet de band kans om na zoveel jaren binnen het eigen idioom, dat heel smal lijkt, toch een tikje te innoveren. Het doet ons reikhalzend uitzien naar dat nieuwe album.

Legendarisch

Naast het titelnummer van het nieuwe album Silver Bullets, speelt de band ook het prachtige en pakkende ‘Aurora Corona’, evenals nog meer nieuw werk. Ook de twee songs van de tour-only-single die ze bij de merchandise verkopen, worden gespeeld. Zo horen we ‘Molten Gold’ en ‘Pink Frost 13’. Maar ook een obscure track als ‘Dan Destiny & Silver Dawn’, dat in 1987 alleen op een flexisingle verscheen (en toch enige bekendheid verwierf), passeert de revue een illustratie van de grilligheid van het kleine oeuvre van deze Nieuw-Zeelandse band. Wie echt alles van ze zou willen bezitten, heeft een flinke dobber aan het verzamelen van alle rarities. Al is er wel een 3-cd-box uitgebracht met veel bijzonder materiaal, maar ook deze is nauwelijks verkrijgbaar.
Met hun debuutsingle ‘Rolling Moon’ sluit de band het uitstekende optreden af. Sommige van de fans geven duidelijk blijk van hun ongenoegen over de korte lengte van de show. Anderen prijzen zich gelukkig met de prima kwaliteit van het optreden en de vele nieuwe liedjes die passeerden. The Chills zijn ook na meer dan dertig jaar nog steeds springlevend.

De fans doen zich dan ook tegoed aan de twee zeldzaamheden die de band tijdens deze tour te koop aanbiedt. De eerder genoemde single, maar ook een cd’tje genaamd Stand By, dat eerder in 2004 verscheen, maar nu met bonustracks opnieuw is uitgebracht.