Gedreven tussendoortje

recensie: The Butterfly Effect

Na een uitverkochte woensdagavond in Tivoli de Helling, kan op donderdag slechts ongeveer een kwart van het publiek de weg naar de concertzaal vinden. De energie is er echter niet minder om.

Voorafgegaan door de lokale Utrechtse band Atlantis komt het Australische The Butterfly Effect het publiek vermaken. Net als op de woensdagavond is de dynamiek tussen voor- en hoofdprogramma groot. Atlantis staat gedegen, maar geheel spanningsloos te spelen. De trancerock van Atlantis laat alleen de gitarist in beweging komen. De rest van de band en het publiek staat er gelaten bij. Het uitbundige spel van de gitarist is bijna gênant te noemen. Aan de andere kant is het fijn om te zien dat tenminste één aanwezige uit zijn dak gaat.

Interactie

~

Het publiek ondergaat het voorprogramma echter waardig en applaudisseert na een half uur netjes voor het optreden. Het keurige gedrag van de toehoorders kan niet verbloemen dat men toch echt uitsluitend voor The Butterfly Effect is komen opdraven. Dat blijkt ook uit de grootte van de aanwezige massa. Geen moment is het woord massa tijdens deze avond van toepassing, maar zeker niet tijdens het voorprogramma. Menigeen komt pas later de zaal binnen druppelen. En druppel is meteen een betere omschrijving van de omvang van het aanwezige publiek.

The Butterfly Effect lijkt daar echter geen enkele hinder van te ondervinden. Zanger Clint Boge staat glimlachend op het podium en bedankt herhaaldelijk het publiek voor haar komst. Vol overgave en energie stort de band zich op het optreden. Niet gehinderd door de matig gevulde zaal geeft de band zich helemaal. De gedrevenheid van de band zorgt voor een uitstekende sfeer bij de luisteraars. Het helpt dat de band ook gewoon uitstekend staat te spelen. Ook de stem van Boge komt prima uit de verf.

Europa

~

Op 1 december stond de band nog in Parijs en 5 december doen ze hun opwachting in Stuttgart. Van enige vermoeidheid tijdens deze Europese tour is echter geen moment iets te merken. Het lijkt alsof dit hun eerste en enige optreden is. Voor het Utrechtse publiek is dat uiteraard vaak wel het geval en die genieten zichtbaar van de aandacht die de band aan het optreden besteedt. Er is duidelijk geen sprake van een tussendoortje in een lange Europese tour, maar een avondje gedreven muziek maken.

The Butterfly Effect gooit gedurende een ruim uur vol dynamiek krachtige muziek de ruimte in. En daar wordt het met enthousiasme opgevangen door de fans. Vooral het uit 2004 stammende nummer ‘Always’ wordt luidruchtig en met zichtbaar plezier ontvangen. Maar uiteindelijk wordt alles met waardering beluisterd. Er mag dan misschien niet zo veel publiek aanwezig zijn, de mensen die er zijn genieten zichtbaar van een strak en bevlogen optreden.