Uitverkocht verjaardagsfeestje

recensie: The Asteroids Galaxy Tour

Ondanks het druilerige koude weer, heeft zich al een aardige rij gevormd voor Tivoli de Helling. Tientallen jonge enthousiaste meisjes wachten op het moment dat de deuren opengaan. The Asteroids Galaxy Tour (TAGT) treedt vanavond op en het is duidelijk welke doelgroep zich door de muziek aangesproken voelt.

Een groot gedeelte van de fans bij het uitverkochte concert heeft nog niet de leeftijd bereikt die recht geeft op alcoholische versnaperingen. De jongens en oudere bezoekers vallen bijna uit de toon bij al dit frisse oestrogene geweld. TAGT is hot bij het jonge vrouwelijke publiek, en dat zie je.

Voordat deze meisjes massaal mogen huppen op de eerste klanken van The Asteroids Galaxy Tour, moeten ze eerst luisteren naar Giana Factory. Deze drie dames uit Denemarken brengen echter weinig sfeer. Alsof de dames in een slechte lsd-trip zijn beland, spelen ze geheel emotieloos hun elektronische, avant-gardistische nummertjes. Met een toonloze ‘thank you‘ tussendoor geven ze te kennen toch nog enigszins in de realiteit te staan. Gelukkig hoeven we dit troosteloze optreden maar een ruim half uur te verduren.

~

Jarig
Een grotere tegenstelling met de hoofdact kun je haast niet bedenken. Al bij het betreden van het podium brengt TAGT meer sfeer dan het voorprogramma in honderd jaar zou kunnen produceren. Openend met ‘Push the Envelope’ is de toon gezet voor een avondje Fruit. Het onlangs uitgebrachte debuutalbum komt uiteraard veelvuldig voorbij. Zangeres Mette Lindberg beweegt het hele podium op en neer en legt vaak oogcontact met de aanwezige pubermeisjes. Ze heeft er zin in vanavond.

Op zich niet zo vreemd. Lindberg is vandaag jarig en een uitverkocht concert is uiteraard een aangenaam cadeautje. Al bij binnenkomst zingen een paar welingelichte fans ‘Happy Birthday’ voor de zangeres. Na een extra hint halverwege het optreden, barst de hele zaal uit in een spontaan ‘In de gloria’ en gaan alle handen omhoog met een luid driewerf ‘Hoera!’. Als tegenprestatie voor al dit enthousiasme geeft de band een vlekkeloos en dynamisch concert. Lindberg en de band klinken op cd al heel lekker, op het podium in Tivoli de Helling klinken ze misschien nog wel beter.

~

Lichtpuntje
Met de vele herkenbare liedjes van hun debuutalbum, een enkele cover van Marvin Gaye, een nieuw nummer én hun hitje ‘Around the Bend’ verzorgt TAGT een heerlijke swingende avond voor de aanhangers. De vrouwelijke massa in De Helling deint vrolijk op en neer. Op een druilerige decemberavond zorgt de Deense formatie voor een warm en vrolijk lichtpuntje. Een lichtpuntje dat nog lang na zal gloeien in menig jubelend hart van de jeugdige fans.

Optredens

03 dec 2009: W2, Den Bosch
04 dec 2009: Vera, Groningen