Zuidelijke HipHop in het Noorden

recensie: 't Hof van Commerce

Niet alleen Nederland heeft een steeds groeiende nationale hiphopscène, ook in België timmeren lokale rappers aan de weg. Het meest bekende voorbeeld hiervan is het trio ’t Hof van Commerce, met in de gelederen niemand minder dan Flip Kowlier. Ter promotie van hun nieuwe cd, Ezoa en niet anders geven de Belgen een reeks concerten in Nederland, onder meer in Vera, Groningen. 8WEEKLY trok naar het hoge Noorden voor het concert van deze Zuiderburen.

MC Vice Grip
Daniël Kuipers

De lokale hiphophelden Zombi Squad stonden als voorprogramma op het affiche maar zagen geen gelegenheid om langs te wippen. Vandaar dat Daniël Kuipers het publiek op mocht warmen, samen met zijn DJ, Low Profile. Deze laatste trakteerde ons vooraf op een aanstekelijke mix van leuke hiphopplaten maar het publiek werd nog niet echt enthousiast. Toen kwam Daniël Kuipers op het podium en gaf hij een redelijk geslaagde Nederhopset weg die de kosten van het kijk- en luistergeld wel waard was. Helaas was het toen tijd voor Kuipers’ meegebrachte gast, de Amerikaanse rapper MC Vice Grip. Deze dancehall-stuiterbal bracht een mix van bublin’, dancehall en rap. Verder verspreidde zich een wijdverbreid gevoel van plaatsvervangende schaamte in de zaal toen hij een vreselijk lachwekkend en sentimenteel muffin-rap-loflied op zijn moeder zong. Snel vergeten, deze rare Amerikaan.

Geouwehoer

Pas bij de opkomst van `t Hof van Commerce verzamelde het publiek zich voor het podium en haast al voor dat ze iets gedaan hadden, zat de sfeer er in. De vriendelijke Belgen voelden zich op hun gemak en hadden er duidelijk zin in. DJ 4T4 en rappers Kowlier en Serge Buyse waren vrolijk en tussen de bedrijven door werd er veel afgegrapt. Dit typisch Belgische geouwehoer ging gelukkig niet ten koste van de muziek, want van begin tot einde stond de band als een huis. De strakke producties klonken live erg stevig en de technisch begaafde Buyse en Kowlier zijn perfect op elkaar ingespeeld.

Meebrullen

~

Een groot aantal van de nummers van Ezoa en niet anders passeerde de revue, waaronder het relaxte Leegaert (waarvoor de heren gingen zitten), het stevige Lop mo deure en Zonder fans gin bands. Aan het einde van de set speelden ze het fantastische Niemand grodder (de Belgische variant van Three MC’s and one DJ). Maar ook nummers uit eerdere jaren en hit(je)s stonden op de playlist. Zo gaven ze bij de toegiften een mooie uitvoering van Zonder Totentrekkerie en lieten de Belgen ons meeschreeuwen met Kom mor ip. Het meebrul-gehalte was sowieso aardig hoog. Het publiek werd gesommeerd “Trek het u nie an” (op Super commerce bros) en “’t Hof van commerce” te zingen, wat vol overgave werd gedaan.

Zotte DJ

~

De vrolijke DJ stond regelmatig in het middelpunt van de activiteiten.De twee frontmannen brachten een loflied-rap op de ‘Zotte DJ’ en DJ 4T4 zelf gaf een paar sterke staaltjes DJ-en weg – hij kwam ter vermaak zelfs een paar keer al rappend achter zijn draaitafels vandaan, richting het publiek. Platen van Grandmaster Flash werden gemixt aan die van Sean Paul, en Dr. Dre ging vloeiend over in Simon Says van Pharao Monch. Zo stal deze Zotte DJ de show, zonder daarbij de vrolijke en energieke Kowlier en Buyse te willen overtreffen. Ja, het was een gezellig hiphopfeestje in Vera.