Moderne mix van old school blues met soul, funk en rock ‘n’ roll

recensie: Sugar Boy and the Sinners - All You Can Eat

.

In 2012 wonnen zij de Dutch Blues Challenge en in 2013 speelden ze de sterren van de hemel tijdens de International Blues Challenge in Memphis, USA. Uiteindelijk bereikten Sugar Boy and The Sinners de halve finale. Nu presenteren ze hun eerste album All You Can Eat.

De band brengt een ouder genre, de blues, weer naar de massa toe. De energieke live-shows maken hen geliefd onder zowel ervaren bluesfans als het jonge festivalpubliek. De stijl is een moderne mix van old school blues met soul, funk en rock ‘n’ roll. Dit alles heeft de band al optredens opgeleverd naast Robert Cray, The Fabulous Thunderbirds en Walter Trout.

Autodidact
Behalve dat drummer Frank Duindam, die het conservatorium met succes heeft afgerond, noten kan lezen en een drumschool bestiert, zijn al deze twintigers autodidact. Sugar Boy Vielvoye kreeg de mondharp met de paplepel ingegoten, want zijn vader speelde ruim 30 jaar mondharp in bluesbandjes en thuis werden alle groten gedraaid, zoals Muddy Waters en Little Walter. Na vijf lessen van pa zocht hij het verder zelf uit.

De broers Ronnie en Vinny Guerin groeiden op met de muziek van pa. Dat wil zeggen: Tielman Brothers en andere Indorockers. Op een gitaar van moeder leerde Ronnie zichzelf spelen en liet hij Vinny een keer invallen in zijn bandje, waarbij hij zijn broertje een bas in de handen drukte met de woorden “spelen maar”.

Nominaties
Samen met producer Mischa den Haring hebben ze in vier dagen dertien tracks opgenomen in een mix van stijlen die zo kenmerkend zijn voor de band. Een mooie afwisseling van blues, rock, swing en boogie. Kortom alle elementen die ook hun live-optredens zo spannend maken. In ieder nummer is veel ruimte voor solo’s van gitaar en mondharp, ondersteund door het strakke ritme van drum en bas. Niet voor niets is de hele band, en drum en bas in het bijzonder, genomineerd voor drie Dutch Blues Awards.

All You Can Eat is een prima debuutalbum van een jonge, enthousiaste en professionele bluesband. Hoogtepunten zijn de Texas rock ‘n’ roll in ‘It Won’t Be Long’, de West Coast swing in ‘Stop The Fussin’ en ‘Split Second’ en de blues ‘If I Had Money’.