Kundig geregisseerde prachtplaat

recensie: Styrofoam - Nothing's Lost

Nothing’s Lost, het nieuwe album van het Belgische Styrofoam, is een gouden greep voor degenen onder ons die houden van warme elektronische popsongs. In feite staat Styrofoam gelijk aan Arne van Petegem, een man met veel krediet binnen het circuit. Zo is de Brusselse Club Ancienne Belgique zo gecharmeerd van Styrofoam dat het zijn studio uitleende voor de opnamen van de plaat. En dan was er ook nog de hulp van een aantal vooraanstaande vrienden uit verschillende landen.

~

Ten eerste uit Duitsland Valerie Trebeljahr en Markus Archer, beide lid van Lali Puna en natuurlijk kennen we Archer als voorman van The Notwist, die een paar jaar geleden het prachtige Neon Golden uitbracht. In het voorprogramma van Lali Puna stond dit jaar geregeld Anticon, waarvan Alias ook deelnam aan dit project. Dan is daar uit Seattle Ben Gibbard, de man achter Death Cab For Cutie en in dit geval relevanter: The Postal Service, waarmee hij ook de elektronica toevoegde. En uit Belgie: Bent van Looy van Das Pop en de Japanse zangeres Miki.

Bliepsessie

Veel talent in een project dat een uitstekend geheel is geworden. Geen moment heb je het idee dat een song of bijdrage er op een storende manier uitspringt. Nothing’s Lost is een spontane plaat die voor een groot deel is ontstaan uit een grote jam of bliepsessie, maar klinkt als een kundig geregisseerde prachtplaat zonder zwakke momenten. Het is ook helemaal niet zo dat de nummers die enkel door Arne van Petegem werden vervaardigd minder zijn dan die met zijn sterrencast. Het zijn vooral ook van Petegems eigen songs die eruit springen naast prachige vocale bijdragen van Gibbard en Van Looy.

Leve de laptop

Onder het motto ‘leve de laptop’ maakt Styrofoam een van de mooiste albums die ik de laatste tijd heb gehoord, met een negental diepe, meeslepende popsongs die je stevig in hun greep houden. Een mooi geheel en een uitstekende gelegenheid kennis te maken met het talent van deze Belg. Op zestien december speelt Styrofoam met speciale gasten in Ancien Belgique. Geen gek idee om eens een kijkje te nemen.