Hint naar het verleden

recensie: Storybox - You Can Be Replaced

.

In een tijd waarin handwerk en ambachten praktisch naar het verleden verwezen zijn, verrast de Nederlandse band Storybox met nostalgische liedjes en een artisanale sound op hun plaat You Can Be Replaced. De vraag die rijst is of zij zich kunnen meten met de grote namen waar ze overduidelijk naar geluisterd hebben.

Zo is er onmiskenbaar goed naar bands als de The Beatles en The Beach Boys geluisterd. Beetje meerstemminge zang hier, catchy akkoordenprogressie daar, teksten mooi volgens het hippie-idioom; het luistert allemaal heerlijk weg. Naast deze flowerpower-invloeden laten de mannen ook horen thuis te zijn in de roots en americana, hetgeen naar voren komt middels origineel instrumentgebruik en die typische lome, aan blues denkende ritmesectie.

Goed geconstrueerde pop

~

De heren van Storybox zijn sterk in het schrijven van popliedjes, er is geen ruimte voor experiment of lang uitgesponnen egotripperij. Praktisch alle nummers finishen keurig voordat de vier-minuten-grens bereikt is. Deze ‘Storybox-methode’ komt mooi naar voren in de opener ‘Subtle Sounds’, een weloverwogen popliedje met een fijn roots-sausje. Ook de tweede track ‘High’ is erg sterk, en doet de luisteraar vrijwel onmiddelijk een spurt naar de platenkast inzetten om al die tijdloze Beatlesplaten nog eens te beluisteren. Andere hoogtepunten zijn het fijn afstandelijk en mild zeurend klinkende ‘At Hello’, waar verraderlijk moeiteloos wordt geschakeld naar het dromerig klinkende refrein. Andere eervolle vermeldingen zijn weggelegd voor de stroperig klinkende bas in ‘Happy Man’, en het schurende en bij tijd en wijle etherische gitaargeluid van gitarist Oscar Buma.

Damesblad-ballades

Helaas vergaloppeert de band zich op de nummers ‘The Anderssons’ en ‘Let’s Go Back’ lelijk. Hoewel ongetwijfeld bedoeld als gevoelige liedjes, is het resultaat een aanslag op de irritatiegrens. De pijlen worden net iets te gemakzuchtig gericht op het hart, maar missen hun doel faliekant. Kwalificaties als gezapig en mierzoet zijn op hun plek. Meer geschikt als gratis bijvoegsel bij een damesblad dan als songs op deze cd.

Te weinig eigen smoel

Concluderend is Storybox een authentiek klinkende band waar Nederland toch best trots op mag zijn. Op twee matige nummers na leveren ze een zeer verdienstelijke plaat af. Storybox heeft echter te weinig een eigen gezicht en een idiosyncratische sound om boven het maaiveld dat het verleden heeft achtergelaten, uit te steken. De composities zijn weliswaar sterk, maar kunnen zich bijvoorbeeld niet meten met de meer dwingende songs van een vergelijkbare Nederlandse band als El Pino and the Volunteers. Laat staan met die van de eerder genoemde Beatles en Beach Boys. Dit is aan de ene kant logisch, want het valt natuurlijk niet mee het niveau van laatstgenoemden te benaderen. Het feit blijft echter dat dit schijfje helaas nergens boven het niveau van een goede voldoende uitsteekt. Dat maakt van You Can Be Replaced meer een mooi geheugensteuntje om de platenspeler eens af te stoffen dan een solide werk dat op eigen benen kan staan.