Gloedvolle liedjes

recensie: Stars - Set Yourself on Fire

Het afgelopen jaar schreef 8WEEKLY al vaker over de bijzondere bands die momenteel uit Canada komen: The Arcade Fire, The Great Lake Swimmers en Hot Hot Heat zijn slechts enkele voorbeelden. Stars, een band uit Montreal, brengt mooie liedjes die helemaal niks te maken hebben met de muziektraditie van buurland van de Verenigde Staten. Daar lijkt het alsof uit Canada alleen maar de heel Amerikaans klinkende Celine Dion en Alanis Morissette komen. Stars heeft muzikaal veel meer van doen met Europa en dan vooral met de muziek uit het Schotse Glasgow.

~

Toch blijkt uit een biografie op internet dat Stars in Amerika hooglijk gewaardeerd wordt. Hun eerste twee albums waren in Europa nauwelijks te krijgen, maar genoten in Amerika veel populariteit, met name onder de critici. Nu is er het derde album van de band, Set Yourself On Fire. De muziek op deze cd heeft veel weg van de twee belangrijkste bands uit Glasgow, Belle & Sebastian en de Delgados. Met name de opener van het album, Your Ex-lover Is Dead, een nummer met blazers, heeft veel weg van de Delgados. Het vrolijke titelnummer en Reunion lijkt door de zangpartijen van mannenstem met vrouwenachtergrond veel op Belle & Sebastian.

Zachte revolutie

Stars predikt de revolutie van het zachte. Dat zit niet per se in de muziek, waarin – zoals in de single Ageless Beauty – harde gitaren de basis vormen van een nummer. Het zit vooral in de zang. Zo klinkt in Ageless Beauty de lieflijke stem van zangeres Amy Millan, die door haar vreemde bijna Franse accent doet denken aan Stereolab. Dit nummer heeft niet de elektronische bliepjes die deze Frans-Engelse band kenmerken. Deze zijn wel terug te vinden in What I’m Trying to Say en een aantal andere nummers als He Lied About Death, hoewel gitaren altijd de basis blijven.

Seks en dood

De thematiek van de nummers van Stars neigt vaak naar liefde met een flinke vleug seksualiteit. In het melancholisch klinkende Sleep Tonight komt dit thema wat verborgen en lief naar voren, in The First Five Times juist een beetje kinky. Door de lieflijke zang en goed gecomponeerde en gearrangeerde, bijna verfijnde muziek klinkt het echter nooit echt corny. Naast de liefde is ook de dood duidelijk vertegenwoordigd, zoals in het anti-oorlogsnummer Celebration Guns. Ook hier weer is het thema niet met het overdreven pathos weergegeven waar emo-muzikanten mee dwepen. Stars heeft een gevoelige manier, geen zeikerig toontje. Op Set Yourself On Fire grossiert de band 53 minuten lang in gloedvolle en leuke liedjes. Gauw eens kijken of die oude cd’s nog op e-bay te vinden zijn!