Bluesfeestje

recensie: Stackhouse - Big Fish Boogie

De nieuwe Nederlandse bluesformatie Stackhouse herbergt oude en jonge rotten. Muzikaal tappen ze uit de Chicago-blues erfenis van de jaren veertig en vijftig. Toch passen de heren in het tijdsbeeld van nu.

Het is drie jaar geleden dat Stackhouse een eerste EP onder eigen naam het levenslicht liet zien. Een EP die overigens zowel werd opgepikt door radiostations bij onze zuiderburen als in eigen land. Nu is het tijd voor een volwaardig album met eigen composities, gemixt met op smaak geselecteerde covers.

Staalkaart open en bloot

~

Opvallend is de heerlijk vergruisde stem van Machiel Meijers die in het openingsnummer ‘Sneak Out (Through the Backdoor)’ direct de staalkaart van Stackhouse open en bloot op tafel legt. Als je door dat nummer direct geraakt wordt, dan zal de rest van het album je ook bevallen. Meijers klinkt of hij de nestor van de groep moet zijn. Een blik in de bio leert dat hij nu juist tot de jonge garde behoort van deze band,  waarin het leeftijdsverschil naar veertig jaar oploopt. Een leeftijdskloof wordt echter niet gevoeld; muzikaal klinken de heren of ze al vele jaren met elkaar samen spelen. De ervaring spat uit de vanzelf meeswingende boxen. Het bluesfeestje dat Stackhouse bouwt op dit debuutalbum is enorm aanstekelijk.

Honger naar meer
De drie covers van Charles Sheffield, Alden Dunn en Elmore James passen naadloos in het repertoire dat de band zelf schreef voor de in totaal elf composities. De meeste nummers zijn van de hand van zanger/mondharmonicaspeler Machiel Meijers met of zonder gitarist/zanger Willem van Dullemen. Gitarist Emiel van Pelt draagt één compositie bij. Verder bestaat de band uit drummer Bert Post, die samen met van Dullemen speelde in de Hoochie Coochie Band die in 1981 op North Sea Jazz te zien was. Bassist Fred van Unen verbindt met zijn spel de band. Na de officiële albumafsluiter ‘Fine Little Mama’, dat geschreven werd door Elmore James, blijft er maar een brandende vraag over: waar kunnen we ze live zien? Met andere woorden: de honger naar meer van deze heerlijke blues is groot.

De toegift is een verstopt twaalfde nummer, ‘Big Fish Boogie’, dat ons vast laat proeven van de live-sfeer, omdat het live is opgenomen. Dit bluesfeestje zal verder live voortgezet worden.

Live in Nederland:
18-01-2014, Bluessociëteit l’Esprit, Rotterdam – TBA