Sparklehorse – It’s a Wonderful Life

recensie: It's a Wonderful Life

.

~

Ik heb altijd heel veel respect gehad voor bands die het presteren om met elke plaat weer een meesterwerk af te leveren. Sparklehorse, onder leiding van multi-instrumentalist Mark Linkous, is zo’n band. Linkous is dé man achter Sparklehorse. Hij schrijft, arrangeert en produceert de meeste liedjes zelf. Met als resultaat: drie tot tranen toe ontroerende platen. Dat Linkous ook binnen de muziekwereld zeer gerespecteerd wordt, blijkt wel uit de medewerking van Nina Persson (the Cardigans), Polly Jean Harvey en Tom Waits op zijn laatste plaat It’s a wonderful life.

Sparklehorse laat zien dat de simpelste liedjes ook de mooiste kunnen zijn. Op alle drie de albums zijn de liedjes gebaseerd op zeer makkelijke akkoordenschema’s. Linkous weet echter steeds weer de gevoelige snaar te raken. Hij voegt simpele, maar oh zo prachtig gitaar- en pianoloopjes toe aan zijn breekbare stem. Luister maar eens naar het prachtige Eyepennies van It’s a wonderful life. De begeleiding en de zang van Linkous en Harvey zijn sober, maar adembenemend. Of luister naar Saint Mary van het tweede album Good Morning Spider. Slechts begeleid door gitaargetokkel en een achtergrondpiano, neemt Linkous je mee in zijn ziel. Prachtig.

~

Linkous blinkt echter niet alleen uit in de ingetogen, maar ook in de rauwere nummers. Het doorbraaknummer Someday I Will Treat You Good van het debuutalbum Vivadixiesubmarinetransmissionplot is zeer puntig en energiek, net als de single Rainmaker. Sparklehorse heeft zich een zeer herkenbaar geluid aangemeten, misschien een beetje verwant aan acts als Mercury Rev of Flaming Lips. De liedjes variëren van heftig en energiek tot zoet en hartverscheurend. Alles dat Sparklehorse doet klinkt enorm geïnspireerd. Je wordt bij het luisteren meegesleept in de wereld van Mark Linkous. Het is echte herfstmuziek, je wordt er lekker melancholisch van. De sfeer van het bos en de vallende bladeren, de eekhoorns (ook aanwezig op de website van de band) en de avonden bij de haard. Wie kent het gevoel niet?

Het is knap dat Mark Linkous zoveel schoonheid en inspiratie in zijn muziek weet te stoppen, terwijl hij zelf zoveel ellende heeft meegemaakt. Door een verkeerde combinatie van drugs stortte hij in. Hij zakte door zijn benen, die geen bloedtoevoer meer kregen. Ze vonden hem met twee verlamde benen en hij kreeg tot overmaat van ramp ook nog een hartaanval. Maar hij kwam er gelukkig weer bovenop.

Ik hoop dat alle fans van Tom Waits en P.J. Harvey de laatste plaat van Sparklehorse al hebben gekocht om naar hun eigen helden te luisteren en dat zij ook de schoonheid van deze band hebben ontdekt. Een schoonheid die iedereen zou moeten leren kennen. Koop, leen of kopieer gewoon eens een plaat van het muzikale fenomeen dat Mark Linkous heet, and you will know it’s a wonderful life.