“Weten jullie waar de Heineken Music Hall is?”
Jan Auke en ik:
“Ja, daar gaan wij ook naar toe.”
“Zien jullie wel kinders, er gaan echt wel meer oude mensen naar dit concert.”

Nou moet je weten dat wij beide rond de twintig jaar oud zijn. Met nadruk op oud, want dat was precies hoe wij ons voelden in de Music Hall.
Vaders en moeders met kinderen van dertien en veertien jaar, gekleed in shirts en overalls met logo’s van hun favoriete nu-metalband, liepen massaal uit voor de snoeiharde muziek van Slipknot.

Alvorens de hoofdact op het podium verscheen moest het meer dan duizend paar oren tellende publiek zich eerst door de eveneens keiharde muziek van American Head Charge heenslaan. Een band die aan Slipknot verwante muziek maakt en een belofte is voor de nu-metal toekomst. American Head Charge heeft net een nieuw album uit dat The War of Artheet, dus luisteren als je van Slipknot houdt.

En dan de gemaskerde hoofdact zelf. Opvallend was dat aan beide kanten van het podium twee grote trommelstellages waren neergezet, die al dan niet mechanisch omhoog konden worden getild door een mechanische arm. Heel indrukwekkend, ware het niet dat er verbazingwekkend weinig gebruik van werd gemaakt. Ook het echte drumstel kon mechanisch worden opgetild om vervolgens nog een knik naar voren te maken en rond te gaan draaien, terwijl de drummer een solo gaf. Wederom heel indrukwekkend.

~

De heren van Slipknot lijken, op de maskers na, eigenlijk best veel op de opper-nu-metalgoeroe’s van Limp Bizkit. Zij delen op zijn minst dezelfde volkmennerspraktijken. Zinnen als: “put your hands in the fucking air” and “I wanna fucking hear you Amsterdam”, werden veelvuldig gebruikt door de gemaskerde zanger/schreeuwer. Natuurlijk werd er telkens weer gehoor gegeven aan deze, op zijn zachtst gezegd, cliché-uitspraken.

De muziek is keihard zoals dat hoort bij metal. Het concert zelf in de veilige en brandschone setting van de Heineken Music Hall heeft daar echter niet veel meer mee te maken. De band was om kwart voor elf klaar, zodat iedereen zijn trein nog kon halen. Slipknot is een collectief dat het het op het podium vooral moet hebben van de show en van de kwaliteit om zo vaak mogelijk fuck te roepen. Buiten de muziek is er niets hards aan Slipknot. We kregen nog net geen snoepzakje mee naar huis.