Sleepwater presenteert nieuwe cd met verve

recensie: Sleepwater

Sleepwater bracht onlangs haar tweede cd sunwritten uit. Met het optreden in Den Boogaard voor ongeveer honderdvijftig liefhebbers evenaart de band live het album.

Voor de gelegenheid zijn alle gastbijdragen van het album vertegenwoordigd op het podium zodat het kwartet uitgroeit tot een tienkoppige band. Zelfs Sebastiaan van Bijlevelt (alias Okieson), die sunwritten voorzag van een verfrissende mix en zijn eigen kruiden toevoegde aan de muziek, is van de partij. Het spelplezier knalt letterlijk van het brede podium van Den Boogaard als ze in de brug van ‘A Room Full Of Sparrows’ de registers helemaal opentrekken.

Mooi kleuren

~

Sleepwater speelt een eigenzinnige mix van roots, rock en een vleugje psychedelica en pop. Dat vleugje psychedelica is live iets steviger aangezet in de solo’s. Zo’n combinatie van stijlen klinkt ingewikkeld, maar dat is het niet; het is snel duidelijk waar de ingrediënten hun plaats gevonden hebben. De stem van Ad Opstals zweeft en zwabbert soms. Dat geeft een aangenaam en charmant karakter aan de ietwat Nederlands-Engelse uitspraak van de Brabander. Regelmatig wordt Ad in de zang bijgestaan door Wil Opstals, die daarnaast bas en gitaar speelt en Martin de Ruijter, die de drummende motor van de band is. Ernst Nieuwburg speelt afwisselend bas en gitaar. Ad Opstals heeft zijn handen ook om de gitaar en soleert lekker mee als er even niet gezongen hoeft te worden.

De instrumenten die sunwritten zo mooi kleuren zijn de dwarsfluit van Ruurd van der Vegt, de toetsen, percussie en accordeon van Fred van Gennip, de pedal steel van Peer Desmense, de trompet van Willem de Wit en de trombone van Roy Hendriks. Live speelt dit tienmanschap niet altijd binnen de lijntjes zodat sommige composities heerlijk worden uitgesponnen.

Ontwaakt
De teksten zijn voornamelijk van de hand van Ad Opstals en gaan vaak een bodempje dieper dan bij een eerste beluistering lijkt. ‘A Room Full Of Sparrows’  is zowel de opener van het album als van het concert. Het nummer sluit ook de tweede set af, maar dan in een bijzondere instrumentale en psychedelische versie.

De tweede set herbergt ook een aantal liedjes van de debuut-cd van Sleepwater. Zo komt er  een prima versie van ‘Soon’ voorbij, destijds de eerste single van het album. Maar het publiek waardeert ook de nieuwe single ‘The Shadow Of A Smile’. De drive van het podium wordt aangevuurd door het enthousiasme van het toegestroomde publiek. Dat niet alles vlekkeloos gaat, is de band vergeven, want ze maken het ruimschoots goed met een stevige portie spelplezier. Van Bijlevelt zegt bij zijn vertrek terecht: “We hebben lekker gespeeld!” Sleepwater is ontwaakt.

8WEEKLY MediaPlayer