Licht verteerbaar

recensie: Shane Alexander - Ladera

Het vijfde album van de uit Los Angeles afkomstige Shane Alexander draagt de titel Ladera en is gevuld met een mengeling van folk, pop en rootsmuziek.

Ondanks de staat van dienst van Alexander, met een kwartet albums die goed ontvangen zijn door de liefhebbers, laat zijn naam bij velen geen bellen rinkelen. Met het verschijnen van Ladera, gevolgd door een korte tournee, hoopt Shane Alexander daar verandering in te brengen.

Tegendraads ritme

~

Los Angeles is de thuisbasis van singer-songwriter Shane Alexander. Daar was hij de laatste jaren niet zo vaak te vinden: Alexander reisde de hele wereld rond om zijn muziek bij miljoenen te laten horen. De muziek van Shane Alexander is licht verteerbaar door zijn folk-benadering van  zijn eigen composities. Maar schijn bedriegt als je naar de teksten luistert in plaats van enkel naar de oppervlakkigheid van de melodieën en de sound. De stem van Alexander is helder en gemiddeld hoog van toon; prima passend in een folk- en pop-genre.

Het album van Alexander is eenvoudig te absorberen en gaat toch niet snel vervelen. De ritmes hebben soms iets tegendraads zoals in het openingsnummer ‘One So Young’, waarbij je de neiging hebt om tegen de maat in te klappen. Hetzelfde geldt voor ‘Meet Me In The Hurricane’ dat een mars-gevoel geeft. Met ‘Far As I Can Tell’ krijgt het langzame ritme de ruimte waardoor er lucht ontstaat in de compositie.

Invloeden niet hoorbaar
In het liedje ‘Raincloud of Knowable Things’ maken we kennis met het tot op het bot uitgeklede geluid van Alexander. Met alleen gitaar en de echo van de opnamelocatie maakt hij duidelijk dat ook onder die omstandigheden een liedje overeind blijft. Mooi, maar de voorkeur hebben de liedjes met wat meer begeleiding. Een heel album in de kale sfeer zou te kil worden. De teksten van Alexander zijn eerlijk en open en graven soms diep in wonden die ontstaan door bijvoorbeeld een vriend die bijna een fatale overdosis nam. Maar dat zal veel luisteraars ontgaan die achteloos van de sfeer van het album genieten.

Ladera is geproduceerd door de met een Grammy genomineerde Billy Mohler. Dat Alexander zich naar eigen zeggen heeft laten beïnvloeden door Pink Floyd, Simon and Garfunkel en Beck heeft niet geleid tot hoorbare resultaten. Alexander is vooral een singer-songwriter die met een blinddoektest niet direct herkenbaar is, maar dat komt vaker voor. Wat overblijft is een genietbaar album dat de middenmoot ontstijgt.