Oost ontmoet West in unieke muziekmix

recensie: Setsubun Bean Unit - Setsubun Bean Unit

.

De muziek van Setsubun Bean Unit zal niet makkelijk zijn voor de gemiddelde muziekliefhebber. Aziatische muziek is sowieso voor veel westerlingen even wennen. Maar degenen die van afwijkende, gelaagde, muziek houden, komen hier zeker aan hun trekken. Setsubun Bean Unit bevat echter ook nummers en passages die meer richting jazzy funk gaan en minder traditioneel Japanse invloeden bevatten.

~

Los van de vraag hoe Setsubun Bean Unit op hun unieke muziekcombinatie is gekomen, kun je je ook voorstellen dat velen willen weten waar de naam van de groep eigenlijk vandaan komt. Setsubun is een Japans feest waarbij sojabonen in de lucht worden gegooid om duivels te verjagen en geluk op te roepen. Drie Britten raakten tijdens hun bezoek aan Japan onder de indruk van dit Setsubun-feest. Zij behoorden tot het Britse muziekgezelschap Bellowhead. Niet alleen Setsubun vonden deze heren fantastisch, maar ook de traditionele Japanse zang waarmee eer aan de voorouders bewezen wordt, Bon Odori, veroverde hun harten. Samen met verschillende Japanse gastmuzikanten en -dansers kwamen zij tot het eerste album van Setsubun Bean Unit.

Ondefinieerbaar

Het is moeilijk, zo niet onmogelijk om de muziek van Setsubun Bean Unit te definiëren. De basis wordt gevormd door jazzy blazers die traditionele Japanse muziek ondersteunen. Hier wordt soms een vleugje spacy funk overheen gegoten afgewisseld met dub en hiphop. Daarmee is de omschrijving nog niet dekkend. Zelf luisteren en oordelen lijkt de beste aanpak.

Pikante mix

Hoewel Setsubun Bean Unit voor veel luisteraars wellicht wat te bizar is, kan in ieder geval met zekerheid gesteld worden dat het een uniek album is. De pikante mix van stijlen komt het beste tot zijn recht in de nummers Tora San en Tsugaru Jinku. Rettsu Kissu, Moon River en Lion Dance bevatten minder Japanse invloeden en zijn hierdoor toegankelijker voor westerse luisteraars. Tekstueel is er alleen voor die gelukkige zielen die zich het Japans eigen hebben gemaakt een touw aan vast te knopen. Muzikaal bevat Setsubun Bean Unit echter voldoende lagen om bij iedere beluistering nieuwe elementen te ontdekken.