Sarah Bettens blijft dicht bij K’s Choice

recensie: Sarah Bettens - Go

Ooit begon Sarah Bettens met haar broer Gert de groep K’s Choice. Hits als Not An Addict en Cocoon Crash hebben deze Belgische band groot gemaakt. De afgelopen jaren was de rek er echter een beetje uit, wat te horen is aan de wat saaie studioplaat Almost Happy. Na tien jaar veel succes te hebben gehad zijn Gert en Sarah nu (tijdelijk) met de band gestopt om, zoals dat zo mooi heet, hun muzikale horizon te verbreden. Voorlopig zet Sarah met het minialbum Go een mooie plaat neer, maar van verbreding is geen sprake.

~

Go laat een aantal afwisselende, herkenbare nummers horen. Sterke songs zijn de ballad Grey en het stevige nummer Fine. De vijf nummers klinken stuk voor stuk lekker, als was het de nieuwe plaat van K’s Choice. Go sluit naadloos aan op Almost Happy.

Iel

Toch mist er duidelijk iets op deze opwarmer voor het komende festivalseizoen. (Bettens stond onder meer al op The Music In My Head). Het geluid is minder zwaar dan vroeger en regelmatig mis je de typische tweede stem van Gert Bettens om meer steun te geven aan de vocalen van Sarah. Haar stem staat nu wel erg alleen en is te iel om echt interessant te worden. Ze weet mij nog niet te overtuigen door gebrek aan vernieuwing, lef of overtuiging.

Dat is het dan

Op de cd staat nog wel een leuke bonus in de vorm van twee versies van de video Fine. Dit zijn wel aardige video’s en deze beelden zorgen er wel voor dat de muziek meer begint te leven, maar dit maakt het nog geen spetterend album. Volgens mij kun je dan beter wat live-nummers op de plaat zetten, of desnoods wat demo’s. Deze video’s kijk je een keer en dat is het dan.

Bescheiden

Helaas klinkt Go dus nog wat bescheiden. Ik ben benieuwd of Bettens in de komende maanden inspiratie op kan doen voor nummers die meer vernieuwend zijn dan wat op Go te horen is. Dit najaar verschijnt haar eerste volwaardige solo-album. Ik hoop dat zij daarop krachtiger uit de hoek komt als op dit tussendoortje, zodat ze daadwerkelijk die horizon kan verbreden.