Inventief en ondoordringbaar

recensie: Sage Francis - A Healthy Distrust

Het is alweer bijna drie jaar geleden dat Sage Francis, na verschillende releases in eigen beheer, zijn debuutplaat Personal Journals uitbracht op het fameuze hiphoplabel Anticon. Journals viel op door de melodieuze beats, de zangerige voordracht en – de titel zegt het al – de persoonlijke teksten. Nu is er A Healthy Distrust, uitgebracht op het nog fameuzere label Epitaph.

~

Ondanks de roots van Epitaph (het werd opgericht door Bad Religion-gitarist Brett Gurewitz), heeft de muziek van Sage Francis weinig te maken met punkrock. Dan eerder nog met folk, getuige de bijdrage van Will Oldham op het nummer Sea Lion en de ode – op akoestische gitaar en mondharmonica – aan Johnny Cash die het album afsluit. Maar bovenal is A Healthy Distrust hiphop van de allerbovenste plank.

De blik naar buiten

Het album opent met een hartslag, een krakende sample van een commercial voor het beveiligingsbedrijf Sage en dan de stem van Sage Francis, die rapt over de meest tot de rand gevulde beat sinds Public Enemy ons in 1991 verwelkomde in de Terrordome. Na het meer introspectieve Personal Journals richt Sage Francis nu zijn blik – en zijn pijlen – op de rest van de wereld: zijn teksten gaan over de oorlog in Irak (Slow Down Gandhi) of de oppervlakkige wereld van platenmaatschappijen (Dance Monkey). Geen bijster originele onderwerpen misschien, maar door de literaire, soms ondoordringbare teksten, inventieve woordgrappen en pakkende beats van grootheden als Alias, Sixtoo en Reanimator valt het je niet eens op.

Eminem

Vooral niet omdat er nog veel meer te genieten valt: in zijn meest toegankelijke en tegelijkertijd meest bizarre tekst (Sun Vs. Moon) schetst hij een DJ-battle tussen de zon en de maan. Hoewel de maan verreweg de beste show neerzet (“He conducted an orchestra so dope the Sun started sweatin’ him”), wint de zon om duistere redenen. De betekenis van het nummer is aan de luisteraar, net als bij Gunz Yo, het absolute hoogtepunt van de cd en het eerste perfecte hiphopnummer sinds Eminems hit Lose Yourself. Het is een duizelingwekkende mix van een stuwende beat (van de hand van Dangermouse, die vorig jaar indruk maakte met The Grey Album), een funkgitaar en een briljante tekst waarin Sage goochelt met hiphopclichés (zoals goedkope samples van vuurwapens en het terugkerende zinnetje “My pistol is a sex machine”) en ondertussen een interessante vergelijking maakt tussen fysiek en verbaal wapengeweld.

Vorm en inhoud vallen op A Healthy Distrust perfect samen: Sage Francis’ intelligente teksten worden ondersteund door inventieve beats en het album is zowel tekstueel als muzikaal divers. Door de verhuizing naar een groter label (en dus betere distributie en promotie) zou 2005 heel goed het jaar van Sage Francis kunnen worden.

Sage Francis staat op zaterdag 16 april 2005 in de Amsterdamse Melkweg voor een eenmalig concert in Nederland.