Lekkere melodische rock?

recensie: S.I.N. - Somewhere into nowhere

.

~

De band Dreamtheater klinkt soms duidelijk door in bijvoorbeeld het nummer I know. Zo heeft elk nummer wel duidelijk zijn invloeden van buitenaf. Marillion, Queensryche, White Lion, alles heeft zijn plaats gekregen in de muziek van Somewhere into nowhere (SIN). De symfonische rock wordt degelijk ondersteund door de Britse zang van Jason Marks, wat maakt dat de muziek erg klassiek klinkt. Een warme douche van herkenning zou ik het noemen.

Onduidelijke teksten

De teksten van SIN zijn wat onduidelijk. Vaak speelt de liefde een hoofdrol, maar heel vaak belandt het dan ook in enkele zinnen die al regelmatig uitgekauwd zijn. De teksten zijn door de klassiek klinkende stem van Marks ook niet echt goed te verstaan. Zang is dus duidelijk meer een instrument dan een methode om een boodschap naar de wereld uit te dragen. Een gemiste kans.

Nostalgisch

Maar het is te gemakkelijk om het debuutalbum van de band als een goedkope recycling van al bestaande muziek af te doen. De band heeft wel degelijk een eigen geluid, dat dan helaas met heel veel klassieke bands te vergelijken valt. De mix is uniek en zorgt voor mooie melodische rock, die overloopt van emotie en passie. Nostalgische rock is misschien wel de beste omschrijving.

Raakt me niet

~

Ondanks al het eerder genoemde moet ik toch zeggen dat SIN me zelden echt weet te raken. De muziek is perfect en gepolijst tot de zon er blinkend in weerspiegeld, maar dit maakt de steen nog niet mooi. Als de plaat net iets minder perfect was geweest, en iets minder gebaseerd op de klassieke rock had ze meer kans gehad mij te raken in mijn hart. Dit doet ze nu helaas niet.

Bekend

Melodische rock, die eigenlijk vooral heel bekend in de oren klinkt. Zo is SIN het best de omschrijven. We kennen alle geluiden al, maar toch zijn ze door SIN weer tot leven gewekt. Dit is een mix die zeker de moeite van het beluisteren waard is. Het album verrast je geen moment, omdat platen als deze al vaker gemaakt zijn, maar daarom ligt het niet minder lekker in het gehoor.

Link:Officiële website – http://www.sin-band.com