Een nostalgische wandeling

recensie: Roxy Music - Roxy Music Live

Doordacht, romantisch, sexy en warm zijn de termen die horen bij de ‘art rock’ van Roxy Music. Het laatste echte album van de band, Avalon, stamt uit 1982, waarna de individuele bandleden zich vanaf 1983 storten op een eigen carrière. Toch komt de groep, echter zonder Brian Eno, in 2001 weer bij elkaar om op wereldtournee te gaan. Het nieuwe dubbelalbum dat recent is uitgekomen, is een live-registratie van die 50 Date World Tour.

~

De release van dit album volgt dus pas twee jaar na de bewuste tournee, maar op een tijdsbestek van zo’n 20 (!!) jaar sinds de vorige live-registratie doet dat er natuurlijk niet zo veel toe. Waar het uiteindelijk om gaat is de muziek. En pure muziek is wat je als luisteraar krijgt voorgeschoteld op dit album. Dat kan ook haast niet anders, want de band ging in 2001 in vrijwel de complete originele bezetting op tournee. De enige opvallende afwezige was Brian Eno, die slechts op de eerste twee albums uit 1972 en 1973 van Roxy Music te horen is. In totaal worden er 22 nummers gespeeld door zanger Bryan Ferry, gitarist Phil Manzanera, drummer Paul Thompson en saxofonist/pianist Andy Mackay, ondersteund door vijf andere muzikanten.

Strak

De songs op dit album zijn afkomstig uit 16 verschillende steden verspreid over de wereld. Er werden in totaal 49 complete optredens opgenomen, waaruit later een selectie is gemaakt. Dat een band na zoveel jaren zonder nieuw materiaal uitgegeven te hebben, toch een wereldtournee op kan zetten, getuigt van de kwaliteit van de muziek van Roxy Music. Alle nummers worden strak gespeeld, zijn compleet en het enige minpunt is eigenlijk dat, zoals wel vaker met live-albums, het geheel soms wat mat klinkt. Dat is verder niet hinderlijk, zeker niet als er gekeken wordt naar de nummers die uiteindelijk het album gehaald hebben.

~

Klassiekers van de band, afkomstig van alle 9 albums, sieren de dubbelaar. Op het eerste album zijn dat onder andere Remake/Remodel, Ladytron en Oh Yeah. Maar CD 2 is feitelijk het schijfje met de meeste publiekslievelingen. More Than This, Avalon, Dance Away, Jealous Guy, Virginia Plain en Love is the Drug zijn de bekendste hits op deze plaat.

Het moeilijke alleen met een live-album is altijd: wat moet je er nu mee? En dat geldt zeker voor een band die al jaren niets nieuws heeft uitgebracht. Dit album is niet meer dan wat je er van kunt verwachten: een verzameling oude liedjes die voor leeftijdgenoten van de bandleden waarschijnlijk een bepaalde nostalgische waarde heeft. Het geheel klinkt lekker, je hoort dat de muzikanten nog steeds goed op elkaar in zijn gespeeld en dat ze waarschijnlijk ontzettend veel lol op de verschillende podia hebben gehad. Maar vergeet niet, ze hebben er ook ontzettend veel geld mee verdiend! Dit album heeft dus de schijn mee dat er twee jaar na de betreffende tournee nog stiekem geprobeerd wordt een extra graantje mee te pikken.

Links