Avontuurlijk

recensie: Roland Tchakounté - Ndoni

De uit Kameroen afkomstige Roland Tchakounté zal met Ndoni zowel blanke als niet-blanke bluesliefhebbers aanspreken. Maar de invloeden uit Afrika zijn hoorbaar en voelbaar.

Het is even wennen bij de start van het album Ndoni als Tchakounté na de eerste, bijna blanke bluesklanken de teksten niet in het Engels zingt. Roland Tchakounté speelt in het openingsnummer namelijk gitaar als Stevie Ray Vaughan en Gary Moore. Zijn donkere stem staat daar lijnrecht tegenover en lijkt de overlevering van John Lee Hooker. Wie open staat voor wat anders zal dit album zeker waarderen.

Uit dezelfde bron

~

Tchakounté bouwt verder aan de stam die Taj Mahal oprichtte om de blues te verbinden met Afrika. De wortels van deze muzieksoort liggen in Afrika zodat Mahal en Tchakounté dezelfde bron delen. Maar Tchakounté speelt alsof hij blanke voorouders heeft. Wel kiest hij voor het merendeel van het dozijn liedjes de Afrikaanse taal en dat is prijzenswaardig. Ndoni is daarmee een avontuurlijke plaat. Slechts tweemaal is er een Engelse songtitel. Maar in ‘Smile’ komt alleen de titel af en toe voorbij in een verder Afrikaans lied. ‘Smile’ is een mooi, licht slepend en rustig bluesnummer. Het is geen ballad maar straalt kalmte uit bij de licht deinende melodielijn.

Afrikaans bluesavontuur
Ndoni ontvouwt zich tot een gevarieerde en onderhoudende plaat. Op ‘Farafina’ is er hulp van zangeres Fatoumata Diawara die in een fijne samenzang het nummer naar een van de hoogtepunten van het album tilt. ‘Bouden Ndjabou’ opent als een popliedje met akoestische gitaar en orgel maar krijgt daarna een blues-benadering, met het donkere stemgeluid van Tchakounté als troef. Het nummer krijgt naar het einde toe een steeds grotere drive door het aanzwellende gitaar- en orgelgeluid. Tchakounté komt met ‘If You Try Black Woman’ opnieuw met een Engelse titel die een Afrikaans liedje verpakt. Slechts het intro bevat in de vorm van een kort fragment wat Engels. ‘Anetchana’ smelt de Afrikaanse klanken van het intro samen met de bluestraditie en sluit daarmee het avontuur van Ndoni af.

8WEEKLY MediaPlayer