Helder en doorwrocht

recensie: Ralph de Jongh - Free Music

Met het soloalbum Free Music tapt Ralph de Jongh uit een ander vaatje dan met zijn band Crazy Hearts. Hij blijft de blues trouw, maar het toverwoord is nu: ingetogen.

Free Music is opgenomen tijdens de koude dagen van 2004. Het album kent zijn oorsprong in zowel de kou in temperatuur als de koude van een gestrande relatie. Een relatie die zeven mooie jaren kende. Dit emotionele werkstuk bevatte aanvankelijk achtendertig liedjes en groeide in zijn tweede aanzet zelfs naar zeventig composities. Op Free Music staat een selectie van negen tracks. Ralph De Jongh geeft 8WEEKLY nadere uitleg.

Dicht bij de bron

~

Het openingsnummer ‘Wintertime’ is ontstaan tijdens de eerste opnamesessie van februari 2004. De pijn en de koude zijn voelbaar in het door De Jongh elektrisch gespeelde en vol emotie gezongen lied. In totaal duurt het album nog geen half uur, maar het zit hem niet in de kwantiteit maar in de kwaliteit. De Jongh: “Dichter bij de oorsprong kan ik met dit album niet komen. Je hoort de liedjes als het ware ontstaan. Voor mij is dit een hele bijzondere cd en ik hoop er nog veel op deze manier te maken.”

De Jongh blijft met de sfeer van Free Music dicht in de buurt van zijn DVD/CD Emotion die een paar jaar geleden het levenslicht zag. “Deze cd is een weerslag van het begin van alles. Wat ik solo speel is altijd oorspronkelijk. Zo maak ik muziek en zo heb ik de liedjes met de band ook geschreven.” De vergelijking met geestverwant Erik Vandenberge alias Crappydog is niet verwonderlijk. “We hebben vroeger samen opgetreden. Als ‘The Blueskids’ speelden Erik en ik nummers van Elmore James, Woody Guthrie, Robert Johnson, Hank Williams, Leadbelly, Charley Patton, Bo Diddley en Chuck Berry. Dit zijn mijn roots. Ik zal altijd solo blijven spelen. Dat is geen keuze maar een noodzaak.”

Thuiskomen
De eerste klanken van Free Music roepen een gevoel op van thuiskomen, bevrijding en helderheid. Alle kwaadheid van de wereld verdwijnt voor even door de eenvoudige doch doeltreffende gitaarklanken van De Jongh in combinatie met zijn doorwrochte zanglijnen. Het beluisteren van Free Music voelt als een weldadige verkwikkende douche na een snikhete dag of op een vroege ochtend als de mist van de nacht net is verdreven. De puurheid van Free Music dringt in zijn volle eenvoud trefzeker door. De Jongh kent ook zijn klassieken: ‘Goodlooking’ zit door het kenmerkende ritme dicht tegen de Bo Diddley-sound aan. Speelt hij liever solo of met de band? “De band blijf ik er zeker naast doen, want de Stones zijn mijn jeugddroom. Bovendien levert het nieuwe ervaringen op, dus is het verrijkend als mens en muzikant.”

Live in Nederland:
9 maart Het Wapen van Westerbork, Westerbork
24 maart Bluessocieteit L’Esprit, Rotterdam