Eigenzinnig debuutalbum

recensie: Qeaux Qeaux Joans - No Man's Land

Veel is er al geschreven en gezegd over het debuutalbum No Man’s Land van de Nederlandse zangeres Qeaux Qeaux Joans, hoe zij tijdens een optreden van Seasick Steve het podium bestormde en meespeelde, haar optreden bij DWDD, optredens met Beth Hart en Keith Caputo.

~

Het enige wat Qeaux Qeaux wilde was muziek maken en haar verhaal vertellen. Qeaux Qeaux besloot om samen met producer Reyn Ouwehand (Ane Brun / Alain Clark / De Staat / Kane) een album op te nemen. De opnames van het album vonden binnen drie dagen tijd plaats, waarin bijna alles in één keer opgenomen werd om zo het live gevoel te benadrukken. Hierna schakelde zij de hulp in van kunstenaar Rahi Rezvani voor het maken van het artwork en persfoto’s.
Op het album zijn invloeden terug te horen van Amy Winehouse, Antony Hegarty, Feist, Billie Holiday en Solomon Burke. Zelf omschrijft Qeaux Qeaux haar muziek als alternatieve Rhythm & Blues.

Eigenzinnig en oprecht

Het album start met ‘Can’t Steal My Heart’ en ‘Golden Cage’, de single met bijbehorende mooie video. Twee nummers met pakkende en relaxte melodie. De teksten zijn somber maar slepen je aan de hand van de melodie toch mee. ‘Heartache’ daarentegen swingt en is jazzy met een lekkere gitaarreverb op de achtergrond. Hier en daar doet de muziek denken aan Rosie Vela, een zelfde soort melancholie. De volgende twee nummers zijn weer traag en somber maar zeker niet saai. Het wordt gevoelig gezongen en de arrangementen zijn prima. ‘No Man’s Land’ is weer een prettige afwisseling met een jazzy karakter.

Weer volgt een aantal ballads, traag en somber maar eigenzinnig en oprecht uitgevoerd met een stem die je beroert. Als laatste voor de twee bonusnummers staat ‘Road Trippin’, voor mijn gevoel een knipoog naar de Red Hot Chili Peppers. Jammer dat er niet gekozen is voor meer snellere nummers, dit zou het album iets meer vaart hebben gegeven.

Somber en melancholisch

Wat beklijft zijn de mooie arrangementen en de ingetogen wijze van spelen maar ook het naar voren halen van instrumenten waar nodig. Een afwisselende zang en sombere en melancholische teksten over de liefde completeren het geheel. Wat opvalt bij ieder nummer is de wijze waarop de drums bespeeld worden: ondersteunend en precies goed van volume, een waardevolle bijdrage.

Vanaf 12 januari gaat haar tour lopen door Nederland, te beginnen met een optreden op Noorderslag in Groningen. Hoog tijd om de rest van Nederland te laten betoveren door deze zeer talentvolle zangeres en haar live aan het werk te zien. Met haar warme maar doorleefde stem, zingt Joans recht je hart in.