Prince is nu wél terug

recensie: Prince - 3121

Prince is terug – en nu ook echt. In 2004 werd die terugkeer al groots verkondigd door platenmaatschappij Sony, maar het bijbehorende album Musicology bleef vooral steken in goede bedoelingen en dooddoeners. Warner, de maatschappij waar Prince halverwege jaren negentig wegliep, bracht in 2005 een oude verzamelaar (Ultimate Collection) opnieuw in de handel, wat de artiest ook weer even in de schijnwerpers deed verschijnen. Maar met het door Universal verspreide 3121 keert Prince nu écht terug in de hoogste regionen van de lijstjes.

~

In Amerika veroverde de plaat binnen no time het hoogste plekje in de Billboard-lijst; een ervaring die Prince al enige jaren niet meer heeft mogen meemaken. De laatste maal dat hij de lijst aanvoerde was in 1989 met de soundtrack van Batman – en niet eerder kwam hij vanuit het niets op nummer één binnen: 3121 is commercieel een groot succes voor de man die al zoveel bezit.

Mixen van clichés

Het succes van 3121 schuilt in een prettige combinatie van oud en nieuw. Een nummer als de singel Black Sweat is ouderwets opwindend en openings- en titelnummer 3121 piept en swingt zoals we Prince kennen. Maar tegelijkertijd slaan de nummers ook aan bij een TMF-publiek; Prince weet de jonge urbanliefhebber en de oude(re) Princefan samen te binden met 3121. Ook leuk, maar een beetje raar is het nummer Fury, waarop Prince de elektrische gitaar ter hand neemt en losgaat als een oude rocker. Toch past het nummer prima in het opwindende deel van 3121; de stuwende bas wordt niet vergeten, en ook hier weer mengt hij oude en nieuwe clichés.

Lolita

Maar het spectaculairste nummer is toch echt Lolita dat zowel opwindend, sexy als vermakelijk is: een prettige combinatie. Het nummer is de feestknaller van de plaat en begint meteen heerlijk met het geluid van een synthesizer. Met een modern retrogeluid neemt Prince je mee naar de jaren tachtig maar het ritme, de beats zijn modern. Een fijne combi. Vooral ook de laatste minuut is leuk. Daarin wordt eerst een mannenkoor gevraagd wat ze van Lolita vinden, waarop een vrouwenkoor mag verkondigen dat Lolita een echte ondeugd is. Heerlijk!

Ballades

Dat wil echter niet zeggen dat het allemaal hosanna en halleluja is. 3121 kent ook enkele ballades (lees: zeiknummers). Vooral Te Amo Corazón mag wat dat betreft niet onvermeld blijven. Ook Beautiful, Loved and Blessed, dat samen met de jonge ster Tamar op plaat is gezet, valt bijna in de categorie ‘vervelend gezever’. Prince’ eigen bijdrage is te verwaarlozen, maar de zangeres redt het nummer met haar mooie stem en haar bij vlagen swingende zanglijn.

Het is hier en daar even doorbijten dus op 3121, maar goed; Prince stopt wel vaker mierzoete meuk tussen swingende en rockende songs. Gelukkig heeft de cd-speler de skip-optie, en bepaal je zelf welke nummers op de mp3-speler komen…

.