Primal Scream – Evil Heat

recensie: Evil Heat

Hey Kids! Fijne zomer gehad allemaal? Ik zeker wel, maar ben ook wel blij dat de vakantie weer voorbij is. Ben vol enthousiasme aan de studie begonnen (heb voor dit trimester precies evenveel punten ingepland als vorig jaar in totaal behaald), maar belangrijker is dat er eindelijk weer muziek gemaakt wordt. Al die festivals in de zomer zijn wel aardig natuurlijk, maar er is toch niets zo mooi als speciaal voor dat ene bandje naar een club gaan en een avond heerlijk te genieten. Of gewoon een bandje waar je nog nooit van gehoord hebt uit checken. En dat kan nu gelukkig allemaal weer. En alsof dat allemaal nog niet genoeg is, komen er na de vakantie traditiegetrouw weer handenvol goede nieuwe cd’s uit. Bruce Springsteen, Underworld, Beef!, Mousse T zijn de aanraders van dit moment.

~

Loungen of rocken?

En ook weer een nieuwe Primal Scream. Het is, naar ik meen, al weer de achtste van het gezelschap. En iedere cd is weer een verrassing. Zal er gerockt worden, dansen ze, of doen ze op hun oude dag wat rustiger aan en wordt er gelounged? Voor hen die even vergeten waar ze Primal Scream ook al weer van kennen even een aantal hits op een rijtje: Loaded (oud, heeft een lekker trompetje), Rocks (waarschijnlijk de grootste hit. Heerlijk rockend en stampend nummer), Kowalski (Eén van de beste nummers van Vanishing Point) en Swastika Eyes en Kill All Hippies van XTRMNTR, hun plaat uit 2000. Beide nummers werden door VPRO radio enthousiast opgepikt, maar werden bij mijn weten geen grote hit.

Onderkoelde computer

~

OK. Fijn om allemaal te weten, maar geschiedenis is minder relevant. Het gaat uiteraard om het hier en nu. En dus moet het gaan over Evil Heat. Voor mijn gevoel is het album een perfecte afspiegeling van alles waar Primal Scream zich in achterliggende jaren mee bezig heeft gehouden. In het ene nummer hebben de gitaren de overhand, in het andere is het vooral de computer. Echt wild en hard dansen wordt het echter nergens, maar dat is ook nooit de stijl van Primal Scream geweest. Bobby Gillespie en vrienden houden de beats meestal redelijk onderkoeld; pas als de gitaren zijn uitgepakt gaan ze los.

Zuigen

Met openingsnummer Deep Hit Of Morning Sun kun je twee kanten op: óf je vindt het geniaal en wordt meteen de plaat ingezogen, óf je vindt het allemaal maar niks. Als dat laatste het geval is kun je Evil Heat net zo goed meteen weer afzetten, want dan doen de nog komende 40 minuten waarschijnlijk ook niets met je. Het tweede nummer, Miss Lucifer, gaat op min of meer dezelfde wijze door, maar wel dusdanig dat het niet gaat vervelen. Miss Lucifer is trouwens ook de eerste single die van Evil Heat getrokken wordt. Op MTV ben ik hem echter nog niet tegengekomen en ik heb zo het vermoeden dat dat niet zal gebeuren ook. Toch jammer, maar in het Ketchup lied zal ook wel iets zitten…

Nancy Sinatra en Kate Moss

Leuk om te zien is dat Kate Moss (inderdaad, die van Hollywood) ook een liedje meezingt op Evil Heat. Bobby Gillespie covert samen met Moss het Nancy Sinatra/Lee Hazelwood-duet Some Velvet Morning. Zeker de moeite waard, maar Rise en City vormen wat mij betreft de absolute hoogtepunten van de plaat. In beide nummers wordt lekker gerockt en de teksten gezamenlijk de microfoon ingesmeten. Ouderwets goed zou ik bijna zeggen, maar dat zou onrecht aan deze plaat doen. Evil Heat is namelijk een heerlijk strakke plaat die echt de moeite waard is om goed beluisterd te worden. En als je dat doet zie je er misschien, zelfs als Deep Hit Of Morning Sun niks met je deed, toch wel wat in.

Links