Op het randje

recensie: Op het randje

Het was de bedoeling een soloalbum op te leveren, maar Peter Katz besloot anders. Op First of the Last to Know krijgen we te maken met gastoptredens van onder andere Acadamy Award-winnaar Glen Hansard, de Canadese folkgroep The Good Lovelies en zangeres Melissa McClelland.

Ondanks al deze bijdragen vormen de stem en de gitaar van Peter Katz duidelijk het hart van dit album. Singer-songwriter Katz probeert met de nummers op de plaat de luisteraar verhalen te vertellen. Zoals het relaas van de Canadese vioolspeler Oliver Schroer en diens laatste concert voordat hij sterft aan leukemie (‘Oliver’s Tune’). Uiteraard wordt Katz hierbij door begeleid door een viool.

~

Toegankelijk met diepgang
Zo vormt elk nummer z’n eigen krachtige verhaal. Bijvoorbeeld over een aan leukemie stervende violist of een homofiele student (‘The Fence’) die vanwege zijn geaardheid in elkaar geslagen wordt. Al met al vaak geen prettige onderwerpen. Maar over deze droeve verhalen legt Katz een laag aangename muziek. De eenvoud van de muzikale composities geeft lucht aan het onderliggende verhaal. De presentatie geeft de luisteraar hoop.

De folkmelodieën, gecombineerd met invloeden uit de blues, country (‘Til You Come Home’) en americana (‘Let Me Go’), voelen strak geregisseerd aan zonder tekort te doen aan de emotie. Dat levert zeer aangenaam luistermateriaal op, dat toegankelijk is voor een grote groep luisteraars zonder aan diepgang in te boeten. Zonder de verhalende diepgang van de nummers zou de eenvoud van de composities al snel resulteren in een vlak album.

Balanceren

Nu balanceert First of the Last to Know net aan de juiste kant van het randje. De rand tussen een standaard dertien-in-een-dozijnplaat en een album dat nét iets meer biedt. Een gevaarlijk en grijs gebied waarvan misschien niet iedereen van mening zal zijn dat Katz zich aan de juiste kant zal bevinden. Voor een vervolgalbum is Peter Katz dus gewaarschuwd. Hij is hiermee wel de first of the first to know en een gewaarschuwd mens telt voor twee.