Over liefde en strijd

recensie: Peter Doran - Overhead the Stars

De singer-songwriters staan momenteel erg in de belangstelling. Na de eerste beluistering van Overhead the Stars is de conclusie dat ook Peter Doran groot kan  worden.

Artiesten als Passenger trekken volle zalen en staan zelfs in de TOP2000 in het jaar dat ze hun eerste hit scoren. Zo’n hit heeft Peter Doran ook zeker in zijn repertoire zitten. Op zijn derde album Overhead the Stars staan meerdere juweeltjes die de luisteraar snel in de armen zal sluiten als ze het halen tot onze nationale radiozenders. Kwalitatief tilt Doran zijn carrière in fraaie stappen op een steeds hoger plan. Tijd om ontdekt te worden en uit de schaduw te treden.

De weg omhoog
Doran debuteert in 2006 met een pretentieuze dubbele cd verpakt in een fraai houten doosje. Voor wie niet het hele pakket wil bestaat er ook een enkele uitvoering. Vooraf verscheen nog de single ‘Scenic Route’ met twee nummers die het debuutalbum Wood niet hebben gehaald. Het album dat zo’n vier jaar later volgt onder de titel Sleepless Street onttrekt Doran nog niet aan de lokale bekendheid. En thuis heeft Doran een grote schare fans die hem steunt door geld bijeen te brengen om zijn derde album op te nemen. Met Overhead the Stars en het juiste klimaat voor singer-songwriters in de rug moeten de kwaliteiten van Doran’s muziek tot een breder publiek kunnen doordringen.

De composities en uitvoering van de liedjes van de song-smid Doran zijn zonder uitzondering van hoge kwaliteit. Bovendien is er een groei naar een eigen geluid te beluisteren voor wie zijn totale oeuvre kent. De weg omhoog is fraai om te horen en deze Ier heeft met dit derde volwaardige album een moment bereikt in zijn carrière dat hij niet langer genegeerd mag worden.

Prachtige liedjes
Doran raakt met ‘Perfumed Letter’ direct de gevoelige snaar van de luisteraar. Zijn handtekening als liedjesschrijver staat daarmee stevig op papier. De melodie is dreigend en barst tegen het einde van het liedje in vreugde uit als een opwellende vulkaan. De invulling met pianoklanken is smaakvol op een bedje van elektrische gitaarklanken.

‘Julia’ is onmiskenbaar een liefdesliedje over haar tweestrijd met Isabel als ze samen vechten om een plekje in het hart van de zanger. De strijd is er een van liefde en ook van afscheid nemen. De pijn klinkt soms door in de stem van zanger Doran. Het geluid van Doran heeft een lichte snik en een fraai randje dat perfect tot bloei komt in een dergelijk liedje.Het absolute prijsnummer van het album is ‘Little Room’. Verpakt in een walsritme en een opening waarin Doran een aansprekende uithaal in zijn stem gebruikt om direct de aandacht op te eisen. Dit liedje verhaalt over het gebrek aan ruimte voor liefde in het rondtrekkende hart van de hoofdpersoon. En als hij zich bewust wordt en spijt krijgt van de geringe aandacht die hij de ander schonk is die geliefde alweer velen mijlen weg. De strijd intern is voelbaar. Doran raakt je hart met zijn prachtige liedjes.

8WEEKLY MediaPlayer