Avonturen in de achtertuin

recensie: Adventures In Your Own Backyard

Het vierde studioalbum van Patrick Watson en zijn band heet Adventures in Your Own Backyard. Dat is mede omdat het album grotendeels werd opgenomen in Watsons eigen studio. Bovenal is het de treffende titel voor twaalf aaibare, weelderige liedjes.

De liveoptredens van Watson en band worden veel geprezen. Afgelopen weekend, tijdens Motel Mozaïek in Rotterdam, demonstreerde de formatie dat nog maar eens. Watson gedraagt zich plezierig schizofreen op het podium: gevoelige zang in de liedjes wisselt hij af met geestige (en verhaspelde) terzijdes. De laatste jaren toerde de band intensief met de laatste twee albums. Voor het nieuwe album keerden ze terug naar thuisstad Montreal, om kleine verhalen te vertellen. Watson zegt hierover: “After seeing so much while travelling, it was exotic to come home and pay attention to the details of where we live.”

Rijke arrangementen

~

Het eerste nummer, “Lighthouse” begint onheilspellend zoals veel nummers op het vorige album Wooden Arms (2009). Halverwege slaat dat om en is het veilige, meer geruststellende geluid van het nieuwe album te horen. Watsons zang wordt ondersteund door rijke, gelaagde arrangementen. Ook in het tweede lied “Blackwind” gebeurt veel: Watsons stem en de begeleidende instrumenten nemen steeds nieuwe, onverwachte wendingen.

De fraaiste nummers zijn “Noisy Sunday” en het titellied “Adventures in Your Own Backyard”. Ingetogen liedjes waarin Watson zijn vaak rondfladderende zang goed beheerst. Ook het vrolijke “Into Giants” is onverslijtbaar, maar het beste nummer is toch “Words in the Fire”, een lied dat ontstond tijdens een avond bij het kampvuur. Het heeft het niveau van Watson sterkste werk, zoals “The Great Escape” en “Slip Into Your Skin” van Close to Paradise (2006) en “Man Like You” dat op Wooden Arms staat.

Sierlijk met een lieve boodschap
Hoewel de thematiek van de liedjes steeds klein en dichtbij is, is de instrumentatie groots en barrok. Soms is het als luisteraar moeilijk beslissen waar te luisteren. Al vaker maakten Watson en zijn band gebruik van curieuze instrumenten. (Voor Wooden Arms ‘bespeelden’ ze een fiets.) Ook op Adventures in Your Own Backyard horen we curiositeiten zoals een marimba van glas. Maar volgens Watson is er minder experiment dan op de eerdere albums: “We wanted something that was simple, not like pop simple, but graceful.” Dat is bijzonder goed gelukt. Het is een cd vol liedjes met kleine, bescheiden teksten, begeleid door overdadige arrangementen. Sierlijke muziek met een lieve boodschap.

Live in Nederland:
28 april 2012, Melkweg, Amsterdam

8WEEKLY MediaPlayer