Orishas doet de zon schijnen

recensie: Orishas - Cosita Buena

.

Tijdens een dipje in de Nederlandse zomer is het heerlijk genieten met de zomerse klanken van Orishas. Iedere koukleum zal ontdooien bij de zonnige klanken van deze band uit Spanje. De basis van de muziek ligt op Cuba met de ritmes van son en merengue, maar deze zijn gemixt met rock en hiphop. Stevige beats ondersteunen de samenzang en rap.

De bandleden Ruzzo en Youtel zijn geboren in Havana, Cuba, en verhuisden met een schooluitwisselingsprogramma naar Parijs aan het einde van de jaren negentig. Dit markeerde het begin van het kwartet Orishas, dat door het vertrek van Ruzzo na het eerste album inmiddels was uitgedund tot een trio. De kenmerkende mix van Afrikaanse en Cubaanse ritmes is gebleven. De bandleden overgieten het geheel met rap en samenzang en voegen nu ook Arabische invloeden toe. Ondanks deze nieuwe invloeden zet Orishas nog steeds een zeer herkenbaar geluid neer. Dit geluid is al sinds het debuutalbum in 2000, A Lo Cubano, het handelsmerk van deze wervelende band. De afwisseling tussen rap en zang is verfrissend. Ook voor wie niet houdt van hiphop is Orishas een tropische verrassing die je doet watertanden.

Nieuwe dimensies

~

Op dit vierde album, Cosita Buena, weet het trio uit Spanje (hun thuisbasis na de start in Parijs) opnieuw zijn spelplezier uit de boxen te laten knallen. Geen herhalingsoefeningen van vorige albums maar een verdere verdieping en vernieuwing van de sound. Als je deze muziek in een hokje probeert te plaatsen dan zullen de leden van Orishas er alles aan doen om er bij een volgende release weer uit te springen. Deze mannen zijn in staat om, net als Manu Chao, de eigen latin-stijl nieuwe dimensies te geven, waardoor je als luisteraar telkens weer wordt verrast. Luister bijvoorbeeld naar ‘Borron’, dat net als ‘Macheto’ Arabische invloeden herbergt.

Vernieuwend, verfrissend en energiek

Wie Orishas laatst op Parkpop heeft gezien zal concluderen dat de ‘live-ontmoeting’ de ultieme manier is om te genieten van de muziek van dit trio. Gelukkig is deze band al jaren een terugkerende gast in Nederland. In 2002 stonden ze al op het Drum Rythm festival. Houd dus de concert- en festivalagenda in de gaten. Tot die tijd is Cosita Buena een aangename vervanger voor een concert. En als je nog meer van deze band wilt horen dan zijn de andere drie cd’s stuk voor stuk aanraders. Je zult je geen moment vervelen met de zich steeds ontwikkelende muziek van Orishas. Deze band is vernieuwend, verfrissend en energiek!