Opnieuw uitgevonden

recensie: K's Choice – The Phantom Cowboy

Soms is daar ineens een album dat even niet verwacht was. Zo voelt het nieuwe album van K’s Choice in ieder geval wel. Het net iets meer dan een half uur durende The Phantom Cowboy verbreekt de stilte – en hoe!

Om maar met de deur in huis te vallen – want dat doet K’s Choice duidelijk ook – het album The Phantom Cowboy pakt stevig uit. Het geluid van K’s Choice is niet lieflijk, het tempo ligt meteen hoog en de band vraag direct om alle aandacht. K’s Choice dendert letterlijk de huiskamer binnen met dit nieuwe album.

Niet de eerste de beste

Dat het album The Phantom Comboy geen katje is om zonder handschoenen aan op te pakken is, merken we als halverwege het album bij het titelnummer de teugels enigszins worden gevierd. K’s Choice heeft er een stevige hap van gemaakt.

Als we in de ontstaansgeschiedenis van het in één week opgenomen album duiken dan is het helemaal niet vreemd dat het album zo klinkt. Producer Alain Johannes, bekend van heel veel stoner rock uit California, zit aan de knoppen. Johannes is tevens een trouwe vriend van Dave Grohl en muzikant bij Queens of the Stone Age en Them Crooked Vultures. Hij produceerde albums voor Live, Mark Lanagan en Arctic Monkeys. Niet zomaar de eerste de beste, en zeker iemand die een stevig stempel drukt op The Phantom Cowboy.

Het geluid voldoet wel aan de eisen die broer en zus Bettens – die samen K’s Choice vormen – vooraf stelden aan de songs op dit album. Ze moesten allemaal bijdragen aan een goed live geluid van de band. Nou, met dit album kan K’s Choice gerust de festival podia aandoen als ze daar dit jaar geraken.

Steen op de maag

De songs schreven Gert en Sarah Bettens samen tijdens een intensieve schrijfsessie in Kapellen. Voorheen schreven ze hun composities altijd los van elkaar. Dit gekoppeld aan een krappe week opnamesessies, resulteert in een compact en vooral stevig album dat volgens de maatstaven van K’s Choice niet hun beste album zal zijn, want dat is altijd hun volgende album – zoals ze dat zelf altijd zeggen. Of het hun op één na beste album is valt te betwijfelen. Of de tijd zou de ware schoonheid van The Phantom Cowboy nog moeten ontsluiten. Voor nu zal het album het met het oordeel moeten stellen dat het een stoner rock album is geworden dat in eerste instantie als een steen op de maag is gevallen of als een brok in een plasje rimpelend water is.

K’s Choice heeft zichzelf misschien wel opnieuw uitgevonden, maar van de lieflijkheid waarmee de band zich ook vaak weet te vereenzelvigen, is nu nauwelijks nog een spoor van te bekennen. Recht-voor-zijn-raap-rock van een hoog niveau is even wennen. En och, misschien went het als je het album even luistert zonder dat je weet welke band je aan het werk hoort.

Live in Nederland:

27 juni Night At The Park, Den Haag
6 december, Effenaar, Eindhoven