Album met een ziel

recensie: Noam Vazana - Love Migration

.

De in Israël geboren Noam Vazana verruilde haar geboortegrond voor Amsterdam. De zoektocht om zich hier thuis te voelen is de inspiratiebron voor haar tweede album dat ze opnam met geluidstechnicus Foppe Talman (bekend van Caro Emerald). Met een gelouterd eerste album zette ze een succesvolle crowdfunding campagne op, zodat ze inmiddels achthonderd exemplaren verkocht heeft van Love Migration voordat het in de winkels ligt.

Inspriratiebronnen
Dat Vazana grootheden noemt als Joni Mitchell, Regina Spektor en Tori Amos als inspiratiebron is hoorbaar op Love Migration, maar ook de stem van Kate Bush, in de lage regionen, mag genoemd worden. Vazana zingt samen met Arthur Adam het duet ‘Lost & Found’ dat uitgroeit tot een van de hoogtepunten op het album. Het liedje schreef ze samen met haar partner Asaf Lewkowitz, wat het extra bijzonder maakt omdat het gaat om elkaar verliezen en weer hervinden. De begeleiding op het album is stemmig: Gitaar, bas, drum en cello begeleiden Vazana die zelf ook piano en trombone speelt. Deze muzikale duizendpoot tekent bovendien voor de productie van het album.

Verfijning
Vazana speelde in september vorig jaar bij de Grote Prijs van Nederland al de albumopener ‘Moonlight’ met de aankondiging: “Volgens mij gaat het niet slecht met deze dame”. Op ‘Cum & Go’ benadert Vazana haar compositie als Tori Amos dat zou doen: met stevige pianoklanken. Hoe breed de vergelijkingen kunnen zijn bewijst ze op ‘Motek’ waarbij het pianothema doet denken aan een oud cabaretliedje waar niet direct de vinger achter te krijgen is. Vervolgens gaat ze in dat lied volledig de kant op van Vienna Teng. Love Migration van Vazana is een album dat bezieling uitstraalt en met verfijning is gemaakt, met referenties die gehoord mogen worden terwijl de eigenzinnigheid weerklinkt.