Nieuwe ouderwetse country

recensie: New Country Rehab - New Country Rehab

.

New Country Rehab maakt duidelijk hoe hip countrymuziek kan zijn. Hoorbaar beïnvloed door onder meer Hank Williams en Arcade Fire, is de band even ouderwets als modern.

Het titelloze debuutalbum van het Canadese kwartet bestaat voor de helft uit eigen materiaal, aangevuld met arrangementen van andermans composities. ‘Angel Of Death’ is een eersteklas instapper die direct laat horen wat New Country Rehab in huis heeft. Zanger John Showman, die af en toe klinkt als John Mellencamp, heeft een buitengewoon geschikte stem voor het genre. Die stem is dan ook de grootste onderscheidende kracht van de band.

~

‘Angel Of Death’ werd door Showman en gitarist James Robertson geschreven, maar zou ook voor een traditioneel countrylied door kunnen gaan. Dat komt vooral dankzij de verhalende, tijdloze tekst en een melodie waarvan je zou zweren dat je die ergens eerder hoorde. ‘Bury Me’ gaat in dezelfde sfeervolle lijn door, met een dominante rol voor de viool van Showman.

De beste ‘eigen’ song op de cd is ‘Cameo’, zeer onderhoudend met fijne samenzang en een meeslepende tekst. ‘The Houses In This Town Are All Falling Down’ is de stevigste, kortste en samen met ‘Angel Of Death’ radiovriendelijkste track.

Springsteen-cover
Hoe veelbelovend de eigen nummers ook mogen klinken, het absolute prijsnummer van de plaat is de Bruce Springsteen-cover ‘State Trooper’. In 1982 een ijzingwekkend onderdeel van Springsteens album Nebraska, dertig jaar later op inspirerende wijze eigen gemaakt door New Country Rehab. Deze versie doet wonderlijk genoeg niet veel onder voor het origineel. Op Nebraska was het nummer op passende wijze kaal gehouden, maar het is op zijn minst verfrissend om het eens aangekleed te horen.

De band poetste daarnaast liefst drie nummers van Hank Williams op voor deze debuutplaat, waarvan vooral het snijdende ‘Mind Your Own Business’ erg geslaagd is. Dit ondanks de wat overbodige knipoog naar het thema van Mission: Impossible, waarmee het album eindigt. In de instrumentale traditional ‘Train 45’ laten alle bandleden horen wat zij in hun mars hebben, maar opnieuw steelt Showman de show met zijn viool.

New Country Rehab is een indrukwekkend debuut waarop ballads op effectieve wijze worden afgewisseld met uptempowerk. De sound doet denken aan pioniers van de countryrock uit de jaren zestig, zoals Dillard & Clark en The Nitty Gritty Dirt Band, hoewel de band ook heel erg van nu is. Dit album is in geen enkel opzicht vernieuwend, maar alleen al vanwege het arrangement van ‘State Trooper’ absoluut de moeite waard. Dit soort muziek mag dan geen groot publiek meer trekken, New Country Rehab verdient het om groot te worden binnen het genre.

Live in Nederland:
20 januari in café ’t Keerpunt te Spijkerboor
22 januari in café Cambrinus te Horst