Cool!!!

recensie: New Cool Collective live op Eurosonic

Een goede ambiance is voor een concert onontbeerlijk. Een sfeerloze zaal kan het optreden altijd verpesten, ongeacht de kwaliteit van het optreden. De organisatie van Eurosonic zal dit in gedachten hebben gehad bij het uitzoeken van de Stadsschouwburg als locatie. Het gebied achter het podium was omgetoverd in een grote dansvloer. Tussen de dansende mensen en de prachtige schouwburgzaal was het podium opgebouwd. New Cool Collective kon hun zeer energieke podiumpresentatie combineren met deze fantastische setting, met als resultaat: een geweldig swingfeest.

~

Saxofonist Benjamin Herman is de voorman van dit, op deze avond, achtkoppige gezelschap. Een gezelschap dat niet voor niets het woord “cool” in de naam heeft, want cool zijn de heren zeker. Elk groepslid kleedt zich op dezelfde manier als waarop hij zijn instrument bespeelt: strak, zeer strak. Het zijn stuk voor stuk topmusici. Ook Ex-Kane drummer Cyril Directie mocht meespelen en hij had er zichtbaar veel plezier in. Wat blijkt die man geweldig te kunnen drummen.

~

New Cool Collective is zeker niet eenkennig qua stijl. Herman en de zijnen combineren jazz met vele andere ritmische stijlen. Alles moet dansbaar zijn en alles is dan ook dansbaar. Wat wil je ook anders met zo’n geweldige ritmesectie. Twee percussionisten, een bassist en een drummer zorgden voor een chronische danswoede op de vloer van de stadsschouwburg. Ook de blazers en de toetsenist lieten van zich horen. Het publiek ging uit zijn dak bij elke trompet- of pianosolo.

Lof voor de organisatie van Eurosonic, omdat zij New Cool Collective op dit tijdstip (rond één uur) programmeerden. Wat is heerlijker dan na een avond intensief bands kijken heerlijk uit je dak te gaan bij dit soort lichte dansbare muziek. New Cool Collective heeft een enorme entertainmentwaarde. Ik houd normaal gesproken niet van teveel herhaling, maar volgend jaar zelfde tijd en zelfde plaats, alstublieft.