Zwaar verslavend

recensie: Neal Black & The Healers - Sometimes The Truth

Neal Black & The Healers maken blues van de ruwe soort. Composities die hun oorsprong vinden in het ruige, gevaarlijke leven van een bluesartiest. Recht uit het hart en uit het leven gegrepen.

Neal Black verkeert op Sometimes The Truth in prima muzikaal gezelschap van Poppa Chubby die in een aantal liedjes zingt en sologitaar speelt. Black beschikt over een gruizige, zware stem die klinkt alsof hij de whisky achter in de keel mee laat gorgelen. Hij speelt de sterren van de hemel op akoestische en elektrische gitaar en in het titelnummer op bas.

Rasartiest

~

Sometimes The Truth is het negende reguliere album van de uit San Antonio, Texas afkomstige Neal Black, diverse projecten en samenwerkingsverbanden niet meegerekend. Black wordt gezien als een van de belangrijkste hedendaagse Amerikaanse bluesartiesten. Innovatie is een voornaam kenmerk van rasartiest Black; imiteren is er niet bij. Wel zijn er invloeden te horen van John Lee Hooker en zijn buddy op dit album: Poppa Chubby. Gastbijdragen zijn er van Mason Casey, Nico Wayne Toussaint en Fred Chapelier. Zijn eigen band The Healers bestaat uit Kim Yarbrough op bas, drummer Vincent Daune en toetsenist Mike Lattrell. Zij spelen ook in de bands van Poppa Chubby, Luther Allison en Screaming Jay Hawkins; een ervaren stel muzikanten dus.

Getergde blues
Neal Black is een getalenteerd componist en tekstschrijver in de betere bluestraditie. Een goed voorbeeld is deze zinsnede in ‘Holiday Inn in Heaven’:

If I Live to be ninety seven
Lord Please hold my reservation
At the Holiday Inn in Heaven
Jesus keep a candle burning in the window

In ‘Yesterday’s Promises Tomorrow’ blijft hij zijn geliefde tot het uiterste vragen in hem te geloven, al is het niet meer dan een belofte. Morgen wordt alles beter voor haar. De titel ‘Gringo Bring Me Your Guns’ spreekt voor zich: dit lied speelt zich af in Mexico, wat wordt onderstreept door de accordeon van Christophe Duvernet. En wat te denken van het a capella openende ‘Sometimes The Truth’ dat het bezwerende van Hooker in zich herbergt. Het zijn liedjes met teksten die passen bij getergde blues van de straat. Het album bevat ook een aantal sterke instrumentale werkjes. Na de laatste klanken van de cd kan eigenlijk alleen maar de repeat volgen; Sometimes The Truth is zwaar verslavend.

Neal Black & The Healers live:

23 okt. 2011 – Amen
11 dec. 2011 – Ottersum